Bericht voor de reizigers

    5
    187

    Leestijd: 1 minuten.

    De Nederlandse Spoorwegen doen vreselijk hun best om iedereen te kunnen vervoeren tijdens de spits. Maar liefst 58 nieuwe treinen met 200 extra rijtuigen zijn ingezet om de toevloed van reizigers in september op te vangen. Want in de komende maand zal het storm lopen op het spoor. Niet minder dan 35 miljoen reizigers nemen dan de trein. Een nieuw record, want een jaar terug waren het er nog maar 33,3 miljoen.  Bovendien hebben de spoorwegen een proef bedacht. Reizigers krijgen een korting als ze de drukste tijd (tussen 7.30 en 8.30 uur) mijden. Jazeker: een korting als je bereid bent te laat op je werk te komen.

    Toch zal het allemaal niet genoeg zijn. Alle maatregelen ten spijt is er niet voor alle mensen een zitplaats weggelegd in de spitsuren. “Dat hoort er in Nederland helaas bij,” zegt een NS-woordvoerder tegen de NOS. En hij geeft er meteen een uiterst plausibele verklaring bij: “De reizigersgroei zet door vanwege de aantrekkende economie en de dalende werkloosheid.”

    Dus iedereen die dacht dat het plaatsgebrek in de treinen komt door een ondeugdelijke planning of verkeerde investeringen van de NS heeft het mis. De NS kan er niks aan doen. De economische opleving is de schuld. Daar sta je als spoorwegbedrijf natuurlijk machteloos tegen.

    Gelukkig zal de toevloed van reizigers niet lang aanhouden. De piek is er alleen in september. Daarna zakken de reizigersaantallen weer in, voorspelt de NS. De woordvoerder weet niet precies wat de oorzaak is. “We vermoeden dat mensen in het nieuwe seizoen met frisse moed weer aan de slag gaan en dat in de loop van de maanden de klad erin komt.”

    Dat vermoed ik ook. Maar anders dan de NS-woordvoerder weet ik wel wat de oorzaak is. Als de treinreizigers een maand lang elke dag hebben moeten staan op weg naar hun werk, moeizaam ademhalend omdat ze verdrukt worden tussen schouders, buiken en achterwerken van hun medepassagiers, krijgen ze er schoon genoeg van. Dan nemen ze weer de auto naar kantoor. Weliswaar komen ze dan in een ellenlange file terecht, maar dat nemen ze dan maar voor lief. Met de gedachte: “Dat hoort er in Nederland helaas bij.”

    5 REACTIES

    1. Piet

      Niet verwonderlijk want onze meningen liggen meestal ver uit elkaar.
      Ik vind het weer typisch voor links om mensen met ’n andere mening als minder intelligent neer te zetten. Is een beetje gewoonte geworden. Doorzichtig ook.
      In de psychologie zegt men dat mensen dat vooral doen om zichzelf beter te voelen dan de ander. Ik gun het je van harte. Je meent zelfs te weten wat anderen denken.. ook nog helderziend ?
      Ik reis vaak per trein en ervaar dat het echt steeds drukker wordt. Logisch want er zijn de laatste jaren veel mensen naar ons al overvolle land gekomen . Files ontstaan niet in landen waar weinig mensen wonen en overvolle treinen ook niet.
      Dat deze mensen niets hebben? Hoe weet jij of ze ergens nog een verzwegen bankrekening hebben? Ik weet het niet, maar er rijzen hier en daar wat vragen. Er waren hier mensen met een bijstandsuitkering die in hun thuisland hotels bezaten. Ze zijn gepakt.
      Er wordt al te vaak gerommeld met identiteiten enz. Ik weet dat van dichtbij van mensen die de verblijfsvergunning binnen hebben en nu vakantie vieren in het land waar ze volgens zeggen tot de dood zouden worden vervolgd….Feiten Piet, geen zeepbellen.
      En tienduizenden migranten? Kom eens achter de geraniums vandaan.

      • Ik noem slechts je reactie minder intelligent, niet jou als persoon, want ik ken je niet. Ik word zelf als linkse denker, stemmer en doener op andere sites voor heel wat lelijkers uitgemaakt dan onintelligent. Linkse gluiperd is één van de vriendelijker kwalificaties, of “ze zouden je moeten afvoeren naar Noord Korea”. Dus neem mijn opmerking niet te zwaar.
        Helemaal vreemd is het verschijnsel immigrant overigens niet voor me. Ik mijn Italiaanse woonplaats is 10% van de inwoners immigrant, voor het grootste deel jonge mannen. Je kunt ze niet ontlopen. Prima mensen overigens, die niets liever willen dan een werkend bestaan opbouwen. Niet hier in Italië, want dat lukt hier niet, wel in Engeland of Duitsland.

    2. Ik woon een deel van het jaar in mijn tweede thuisland, Italië. Ik snap best, dat een NL-reiziger waar voor z’n geld wil hebben. Maar toch zouden ze eens hier de trein moeten nemen. Het enige voordeel is, dat er hier ook goedkope treinen rijden. Maar de meeste treinen hebben last van slechte service, extreem slecht de dienstregeling volgend, uiterst smerig zijn, raampjes kunnen niet open of niet meer dicht, vaak overvol. Als je een trein mist, kun je het soms pas uren later nog eens proberen. Kortom, treinreizen doe je alleen als je voldoende kunt betalen voor een heel luxe trein of als je echt geen andere mogelijkheid hebt. En zo’n ervaring relativeert voor de klagers het treinreizen in Nederland.

    3. De overvolle treinen en de vele files zijn allemaal veroorzaakt door falend beleid.
      De enorme instroom van migranten dat is het resultaat van falend overheidsbeleid.
      Ze accepteren nog steeds dat het dichtst bevolkte land van Europa nog voller wordt , mensen worden er elke dag mee geconfronteerd.
      De NS heeft te lang mensen in de spits vervoerd op een manier die voor dierenvervoer verboden is.
      Langere treinen en meer wegen zijn korte termijn oplossingen. De Nederlandse grenzen moeten dicht. Onwerkbare verdragen moeten worden opgezegd. Maar daar is moed voor nodig, andere landen vinden het maar wat fijn dat wij hun problemen oplossen.
      Er is in de wereld voor iedereen ruimte genoeg. Kijk naar Afrika, dat eindelijk de eigen problemen moet gaan oplossen. Of de Opec landen plaats en geld in overvloed.
      De kiezer moet vooral niet stemmen op de partijen die het vertikken om de misstanden aan te pakken.

      • Anne Lise
        Ik ben het heel erg oneens met je reactie, hoewel ik het wel knap en fascinerend vind hoe sommige mensen bij heel veel verschijnselen erin slagen om de schuld aan de migranten te geven. Dus zelfs overvolle treinen zijn de schuld van migranten, hoe is het mogelijk! Hoewel je de link niet zo heel expliciet legt, je suggereert hem wel. Maar die enkele tienduizenden migranten hebben niet eens geld noch redenen om veel met de trein te reizen.
        Alleen tegen je slotzin kan ik geen bezwaar hebben, al bedoel je met misstanden waarschijnlijk iets anders dan ik. Ik respecteer je politieke keuze voor FvD, maar je kunt daar wel op een intelligenter manier uiting aan geven. Je FvD-partijgenoten doen dat meestal wel.

    Comments are closed.