De gasballon loopt dan toch leeg

    9
    300

    Leestijd: 2 minuten.

    Het kabinet heeft een ferme beslissing genomen, in de komende twaalf jaar moet de gaswinning in Groningen gefaseerd worden stopgezet. In 2030 moet die dan op nul staan.

    Momenteel wordt er 21,6 miljard kuub per jaar gewonnen, uiterlijk in 2022 zou dit beneden de 12 miljard kuub per jaar moeten liggen, het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) om de kans op zware aardbevingen te voorkomen.

    Dat advies wordt dus nu gevolgd, maar daarmee is Groningen nog niet van de aardbevingen af, die kans blijft ook met een reductie van de gaswinning aanwezig.

    Om aan de reductie te komen wordt de export naar het buitenland verminderd en wordt een nieuwe stikstoffabriek gebouwd. Die komt in Oost-Groningen (pleister op de hoge werkloosheid) en gaat een half miljard kosten. Met die geproduceerde stikstof kan buitenlands gas worden gemengd om het geschikt te maken voor het laag-calorische gas dat onze installaties gewend zijn.

    Als de gaswinning eenmaal is gestopt, is 85 tot 90 procent van het in de Groningse bodem aanwezige gas gewonnen. Om de laatste restjes er uit te krijgen is duur en bovendien is het een achterhoedegevecht. Minister Wiebes van Economische Zaken moet eventuele schadeclaims maar uitvechten met de NAM, maar zoals gezegd restwinning is duur en derhalve economisch minder interessant. Derhalve zal de schade voor de NAM ook wel meevallen.

    De koek, die begonnen is met het verjubelen van de aardgasbaten door de regering Den Uyl  (een ook bij navolgende regeringen een hardnekkig trekje), is op. Nederland heeft zes decennia lang de voordelen kunnen binnen harken van de gasbel onder Slochteren, pas in het jongste decennium kwam de rekening in de vorm van ernstige schade aan gebouwen doordat de bodem begon in te zakken vanwege de gaswinning. Het Noorden lijkt nu gecompenseerd te gaan worden voor de schade, als gaat dat langzaam en bureaucratisch. Maar die compensatie blijft een schijntje in vergelijk tot wat de gasbel Nederland heeft opgebracht. Ook zou je kunnen argumenteren dat het aardgas regeringen te lang heeft weerhouden van het op de rem trappen wat betreft de staatsuitgaven.

    Maar zoals gezegd, de geit is bijna uitgemolken en de laatste druppels doen er niet meer zoveel toe. We moeten onze energievoorziening herijken en daar past alle duurzame energie in die we kunnen ontwikkelen. En ook de installatiebranche die ervoor pleit de traditionele gasketel uit huis te verbannen heeft een punt, er moet iets gebeuren.

    Kortom, Nederland staat de komende jaren een enorme transitie wat betreft energievoorziening te wachten en de consument mag erop rekenen dat hij mag gaan meebetalen aan de kosten daarvan. Het meeliften op een gevonden goudschat is voorbij.

    9 REACTIES

    1. “En ook de installatiebranche die ervoor pleit de traditionele gasketel uit huis te verbannen heeft een punt, er moet iets gebeuren”
      Logisch toch.
      Cv-ketel vervangen levert veel winst op.
      De keerzijde veel burgers zullen moeten lenen de kosten voor aanpassingen zijn behoorlijk.

      • Energie gaat zo ontzettend duur worden. Waanzin.
        Één stikstoffabriek kost de burger ongeveer 2 euro per jaar, zegt Wiebus. (Zie link 1)
        Je huis gasloos maken, wat onze regering zo graag wil, want dan is zij ‘politiek’ minder afhankelijk van Rusland, kost de burger zo’n 18.500 gemiddeld per woning! (link 2) Ondertussen gaat je elektriciteitsrekening omhoog door verbruik en milieu-belastingen want de industriële grootgebruikers mogen met subsidie die de burger – ook nog eens – betaalt, omschakelen…
        Met 4 stikstoffabrieken = 8 euro per burger per jaar zijn we als burgers dus eigenlijk klaar!
        De VVD gaat u met dit beleid van haar de burger financieel kapot maken! Dit plaatje is totaal onverantwoordelijk!
        Welke politieke partij stopt deze waanzin??
        Link 1 – https://www.telegraaf.nl/nieuws/1853487/huishoudens-betalen-nieuwe-stikstoffabriek
        Link 2 – http://www.amweb.nl/financiele-planning/nieuws/2018/01/gasloos-wonen-vergt-gemiddeld-e-18-500-van-huiseigenaar-101108750

      • CV ketel vervangen door warmtepomp is (nog) niet rendabel.
        Op dit moment is het alleen rendabel voor de installateur (vandaar zoveel reclame).
        Gas zal dus nog duurder moeten worden.

    2. Als je echt CO2 wilt besparen dan is de volgende link veelzeggend.
      Natuurlijk je kan redetwisten over de cijfers, een mens in een welvarend land produceert met al zijn luxe veel meer dan een mens in een arm land, maar de verschillen zijn verbijsterend.
      Het artikel in de Volkskrant maakt een vergelijk tussen iemand die zijn auto laat staan, besparing 2,4 ton aan CO2 per jaar en iemand die geen kind neemt. Schrik niet, dan bespaard u maar liefst 58 ton CO2 per jaar! Dat zijn welgeteld dik 24 auto’s!
      Geen idee hoeveel cv-ketels dat zijn en hoeveel gas… Maar veel is het!
      Het laat in ieder geval zien waar de echte grote CO2 besparing te winnen valt. Alleen, geen haan die er naar kraait. Gaskraan dicht. Dure transitie…
      Ondertussen groeide de bevolking in Nederland vorig jaar met 100.000 mensen… Dat is ongeveer een stad als Zoetermeer… Per jaar. Tja, en dokken maar voor een gigantisch dure transitie.
      En dan maar zwijgen over Afrika…
      En ja, ik heb geen kinderen.
      https://www.volkskrant.nl/wetenschap/klopt-arjen-lubachs-claim-dat-geen-kinderen-krijgen-de-effectiefste-methode-is-om-milieuvriendelijk-te-leven~a4574670/

      • Kijk, ze beginnen het een beetje door te krijgen (zie link). De Nederlandse veestapel moet krimpen anders gebruikt zij in haar eentje in 2050 het hele budget CO2 dat Nederland dan nog mag gebruiken volgens de klimaatakkoorden van Parijs.
        Nu de volgende stap – krimpen van de bevolking…
        Dat doet die al trouwens jaren, wist u dat?
        De autochtoonse bevolking…
        Straks dus ook de Nederlandse varkens, koeien en kippen…
        Tenzij je natuurlijk net als bij mensen nieuwe ‘rassen’ importeerd. O ja, dat mag je niet zeggen, bij mensen… Dus tenzij je nieuwe Medelanders blijft importeren…
        Dan moet je nieuwe steden blijven bouwen.. En bijkans verplicht vegetariër worden, in 2050. Ziet u het voor u? Wellicht 1x per week een vleesje….
        Of…
        Tja, ze beginnen er eindelijk aan te denken. Krimp. De oplossing!
        Veestapel, dat wel. Nu nog ietsjepietsje verder denken beste mensen!
        ‘T is echt niet moeilijk.
        Een taboe doorbreken wel.
        En dat is het, niet meer en niet minder.
        Bij dieren kan het straks wel… Zullen ‘ze’ het eens eindelijk leren? Krimpen deden we al… Moeten we straks dan ook ons vlees inleveren? Omdat we mensen blijven importeren? In een milieu-technisch overvol land?
        https://www.volkskrant.nl/economie/nederlandse-veestapel-moet-fors-krimpen-om-klimaatdoelen-parijs-te-halen-adviseert-raad-en-snel-ook~a4588669/

        • Overigens, het zal wel negatief klinken, maar die arme boeren krijgen iets voor hun kiezen wat de luchtvaart niet krijgt… Echt weer typisch VVD-beleid, economie en groei voor alles, want ziet u maar eens de volgende link.
          Een artikel over de luchtvaart die ongebreideld mag groeien – leve Schiphol en de KLM – en zowaar buiten het akkoord van Parijs gehouden wordt (geldt overigens ook voor de scheepvaart).
          Die veestapel, zo zegt ‘men’ nu gebruikt straks (in 2050) het hele Nederlandse budget aan CO2 in haar eentje. Dat kan ‘natuurlijk’ niet… Maar ‘men’ vergeet gemakshalve dat de luchtvaart als economische tak straks het hele Wereldwijde (ja u leest het goed) CO2 budget in haar eentje zal gebruiken! Daar hoort u ‘ze’ niet over. Ergo: ‘ze’ doen er alles aan om Schiphol en de luchtvaart verder uit te breiden!!
          Wat een stelletje * …. – ik zal het niet zeggen want het is niet netjes, laten we het maar op dom houden of wellicht blind, u mag het zeggen…
          Dus boeren, recht uw rug en stap naar het gerecht want hier geschiedt een groot onrecht en u, dames en heren, mag betalen geen gas gebruiken en minder vlees eten…
          Ondertussen verhogen ze straks de dijken – mag u ook betalen – want tja…
          Met al deze economische en menselijke groei, staat het gesmolten water straks toch aan de lippen, komen ‘ze’ dan weer achter.
          Somber? Wel nee realistisch. Wat een domme regering…
          Lang leve de open grenzen. Lang leve de economische groei! Alsof er nooit een einde aan kan en mag komen. Ondertussen betalen we het gelag…
          Ik denk dat ik voor een bootje ga sparen…
          Eentje met grenzen.
          Bepaal ik straks zelf wie er op mag…
          https://www.volkskrant.nl/economie/de-luchtvaart-is-de-nagel-aan-de-doodskist-van-het-klimaat-zo-gaan-we-parijs-zeker-niet-halen~a4541863/

        • Overigens mogen ‘ze’ de luchtvaart ook wel krimpen. Die slokt in 2070 in z’n eentje heel het wereldwijde CO2 budget op… (zie link) Dus dan is die veestapel als het goed is al wereldwijd verdwenen…
          Het is de keuze, wel vliegen maar geen vlees…
          Alleen wie maakt die keuze? U en ik schijnbaar niet…
          Trouwens, wist u dat naast de luchtvaart ook de scheepvaart niet onder de CO2 akkoorden van Parijs vallen? De veestapel schijnbaar wel. Mensen weer niet…
          https://www.volkskrant.nl/economie/de-luchtvaart-is-de-nagel-aan-de-doodskist-van-het-klimaat-zo-gaan-we-parijs-zeker-niet-halen~a4541863/

          • Daar komt ie dan. Het is bijna goed… Maar het echte ‘kwartje’ moet nog vallen…
            De Volkskrant somt de krimp van de veestapel op die vanaf 1980 t/m 2016 al heeft plaatsgevonden. Daarnaast de groei van de bevolking – van 14 naar 17 = 3 miljoen – auto’s – van 4 naar 12 = 8 miljoen en vliegbewegingen Schiphol: in 1980 185.000 naar 480.000 in 2016.
            Gesuggereerde oplossing: minder bevolkingsgroei. Belast het derde kind met 10% inkomstenbelasting. Het vierde met 15%…
            Tja, ik begrijp dat de regering het verhogen van belastingen als oplossing zal verwelkomen… Maar met een vergrijzing schiet dat ook niet op. En waarom die reeds bestaande bevolking maar belasten?
            Geen belastingverhoging maar grenzen dicht. Stop de import. De autochtone bevolking krimpt al. Zij moet niet bezwaard worden zij lost het probleem immers zelf al op? Zo moeilijk is dat toch niet? Een kwestie van logisch nadenken. En grenzen sluiten… Klaar!!
            https://www.volkskrant.nl/opinie/wijs-niet-altijd-naar-de-veehouderij-maar-neem-andere-maatregelen-om-minder-co2-uit-te-stoten~a4588932/

    3. Waarom maar 1 stikstoffabriek bouwen? Bouw er meer en de hele gasvoorziening is voorlopig gered. ‘T kost een cent, een half miljard per stuk, maar het is peanuts vergeleken wat men nu al uitgeeft aan de transitie per jaar (12 miljard). Met een fabriekje of 4 is de klus voor heel Nederland geklaard…
      Kan je in tussentijd heel wat minder gestrest de verdere transitie opzetten.
      2 Miljard kost dat maar…
      En even geen gezeur over dure cv-ketels… En gigantische onkosten.
      Zo kan het ook tenslotte.
      Moet je alleen gas importeren. So what?

    Comments are closed.