Stoken in een slecht huwelijk

    1
    264

    Leestijd: 1 minuten.

    Het was vanaf het begin al een moeizaam huwelijk, het noordelijk geörienteerde KLM en Air France met een zuidelijke inslag. Maar ja, schaalvergroting was het modewoord, kleine spelers zouden van het toneel worden weggevaagd, wat in een aantal gevallen ook zo was.

    Inmiddels vertoont het huwelijk meer dan barstjes, de ene partner dreigt de andere naar de rand van afgrond te duwen. De stakingen bij Air France werken verlammend op het hele concern. Sinds de Franse minister Bruno Lemaire waarschuwde voor een mogelijk bankroet zakte de aandelenkoers op de beurs ook nog eens in.

    Ondertussen proberen reizigers in heel Europa juist met KLM te vliegen in de hoop niet door stakingen te worden getroffen. Niet voor niets groeit de omzet bij KLM harder, in feite maken de Nederlanders een deel van de verliezen van de Fransen goed. Maar deze bloedzuigeractie kan niet eeuwig duren.

    Topman van Air France Jean-Marc Janaillac speelde hoog spel en verbond zijn positie aan een uiterste loonbod. Als de bonden dat zouden verwerpen, zou hij opstappen. Natuurlijk nooit gedacht dat het zo ver zou komen, maar dat was een grove onderschatting van de machtige Franse vakbonden. Liever een bedrijf kapot staken dan toegeven. Vadertje Staat is immers altijd goed voor werkloosheidsuitkeringen, als ergens de zon voor niets op gaat, dan is het in Frankrijk.  Juist door dat mentaliteitsverschil boterde het nooit tussen beide bedrijven.

    Aan klanten geen gebrek, mensen vliegen steeds meer, maar de concurrentie is moordend. Het mega-inëfficiënte Belgische Sabena was de eerste die de richting aangaf, inmiddels kunnen veel meer maatschappijen meepraten over de concurrentieslag. Recent gingen Air Berlin en Alitalia al over de kop.

    Alleen verder is dus geen optie voor KLM en staatssteun is in het Europa van vandaag ook taboe. Blijft over zich zelf in de étalage te zetten op zoek naar een andere partner. KLM heeft een moderne vloot en een grote partner zoals het Amerikaanse Delta Airlines. Kortom een dame die redelijk goed in de markt moet liggen. Maar de Fransen zullen dit goudhaantje niet makkelijk laten vliegen.

    1 REACTIE

    1. Dit is nu precies een mooi voorbeeld wat het kleinere Nederland te wachten staat als we met het grotere Frankrijk in de Eurozone verder integreren. Zoals KLM financieel mag bijspringen voor het Franse gedonder tussen werkgevers en vakbonden, zo mag Nederland straks bijspringen voor de ouderdomsvoorziening van de Fransen als in Europees verband financieel dieper integreren.
      En dan zijn het niet alleen de Fransen. Maar in hun kielzog ook de Spanjaarden (zonder pensioenfondsen – ze zoeken nu al extra belastingen om indexering van pensioenen te betalen – zie link 1) en Italianen en Grieken…. Zucht.
      Kijk maar goed naar het voorbeeld van het ‘verstandshuwelijk’ KLM en Air France, en u weet wat u straks in het vergrijzende ‘arme’ Europa (zie link 2) te wachten staat met onze welgevulde pensioenpotten! Nooit, maar dan ook nooit doen… Blijf nuchter o Nederlanders!!
      Een gewaarschuwd land telt voor twee.
      Overigens: de Nederlandse regering maakt zich druk omdat in de toekomst 3 Nederlandse werkenden straks de AOW van 1 persoon moet betalen. In Spanje heeft men alleen AOW (Staatspensioen) en wil men nu (net als in Nederland) – pas – met pensioenfondsen naast de AOW beginnen….
      Beginnen, beste mensen, terwijl de Nederlanders dik 1300 miljard al gespaard hebben en…. schrik niet: in Spanje is het in het heden al zo dat 2,23 werkenden voor 1 AOW’er moeten betalen. Bij de Goden, wat heeft Nederland het luxe! (Zie link 3)
      Zelfstandigheid en geen schaalvergroting heeft soms ook voordelen! En als je gaat samen werken – zie KLM en Air France – let dan op of de culturen elkaar liggen, anders is het einde al snel zoek!
      Link 1 https://www.spanjevandaag.com/02/05/2018/google-apple-amazon-en-facebook-gaan-pensioenen-in-spanje-betalen/
      Link 2 https://www.spanjevandaag.com/27/03/2018/het-tekort-in-de-spaanse-sociale-zekerheid-stijgt-naar-186-miljard-euro-in-2016/
      Link 3 https://www.spanjevandaag.com/09/02/2018/minister-president-rajoy-vraagt-aan-de-spanjaarden-te-sparen-voor-een-pensioen/

    Comments are closed.