Afscheidsbrief van Henk Kamp niet met de hand bezorgd

    3
    395

    Leestijd: 1 minuten.

    Na de telefooncel en de ANWB-praatpaal dreigt ook de oranje brievenbus te verdwijnen uit het straatbeeld. Demissionair minister Henk Kamp van Economische Zaken ziet door nieuwe technische ontwikkelingen geen toekomst meer voor de Universele Postdienst, ofwel de regelgeving die bepaalt dat PostNL in het hele land tot in de verste uithoeken stipt de post verzorgt.

    In een rapport aan de Tweede Kamer staat dat we vooral de app gebruiken om met elkaar te communiceren. Aan het schrijven van een kaartje of een brief komen we niet meer toe. Het gaat nog slechts om tweehonderd miljoen stuks die de 17 miljoen Nederlanders per jaar naar elkaar sturen. Dat leidt tot een postzegel die steeds duurder wordt. En die dreigt nu zo kostbaar te worden, dat het extra reden is om geen brief meer te sturen.

    Verrassend is dat niet. Alleen bejaarden kunnen zich nog heugen dat je met spanning zat te wachten op de brief die een geüniformeerde postbode met een indrukwekkende pet je namens het staatsbedrijf der PTT kwam bezorgen. Fax en later e-mail verdrongen de brief al. Het leidde tot maatregelen om de geschreven post betaalbaar te houden. Postkantoren werden vervangen door postagentschappen. Het aantal brievenbussen werd teruggebracht. Ook werd bepaald dat PostNL de brieven niet langer zes dagen per week dient te bezorgen, maar vijf dagen. De afname van het briefverkeer leidde ook tot slechtere arbeidsvoorwaarden. De postbode van weleer is allang geen kostwinner meer, maar vervangen door mensen die wat willen bijverdienen met een baantje in de buitenlucht.

    Kamp ziet nu geen heil in een verdere versobering van de Universele Postdienst, maar vindt dat zijn opvolger moet komen met alternatieven. Een demissionair minister mag niet over zijn graf regeren. Kamp geeft wel een voorzet voor zijn opvolger. Die zou als eerste stap kunnen aansturen op samenwerking van postbedrijven in onrendabele gebieden. In een latere fase zou de postbezorging kunnen opgaan in een brede commerciële bezorgmarkt. De oranje brievenbus kan naar het Postmuseum.

    3 REACTIES

    1. Even reageren, Petra.
      Wederom vind ik dat je gelijk hebt. Onze verzorgingsstaat
      wordt van twee kanten afgebroken. Aan de kant van de
      inkomens van mensen met een smalle beurs. Maar ook aan
      de kant van goede maatschappelijke dienstverlening, waar
      deze mensen zo afhankelijk van zijn. En het gaat toch helaas
      alleen maar “om de centen”. De rest is prietpraat.
      Nu begrijp ik dat er veel minder brievenbussen zijn dan eerst.
      Wel valt het mij op dat de meeste bussen aan het eind van
      de middag, voor vijf uur, behoorlijk vol zitten. Ik heb zelfs
      een keer mijn post mee terug genomen omdat de bus vol zat.
      Geeft mij ook reden te twijfelen of deze, zelfs betaalde dienst-
      verlening overbodig is, los van het ongemak van ontbreken ervan.
      Bert.

      • Beste Bert,

        Helemaal mee eens. Er is best nog veel post en veel ouderen zijn hier nog volkomen afhankelijk van. Heel veel ouderen én mensen met een laag inkomen hebben helemaal geen computer en kunnen dus alleen reageren met het versturen van gewone post.
        Ach, de goede oude tijd waarin de mensen nog geloofden dat privatiseren alles beter zou maken… Wat had de SP gelijk toen ze hier vragen bij stelden. De top (waaronder oud-PvdA leider Kok!) verrijkten zich terwijl het personeel werd uitgebuit en de service verdween.

    2. Mensen met een smalle beurs appen in het geheel niet! Die bezitten geen smartphone. Een vrouw in mijn straat met alleen AOW kan zich zelfs geen computer veroorloven. Toch vraagt de overheid wel steeds meer om gebruik te maken van bijv. DigiD. Ze moet dan maar naar de – inmiddels wegbezuinigde – bibliotheek om te internetten.
      Of hebben ze bij de overheid bedacht dat iemand die géén geld heeft om te appen of te internetten wél geld zal hebben voor een taxi? (Ze is slecht ter been).
      Laat de overheid of de uitkeringen omhoogbrengen tot een leefbaar niveau of ook de goedkope oplossingen voor de mensen in stand houden.

    Comments are closed.