Betalen per autokilometer, maar hoe?

    6
    502

    Leestijd: 2 minuten.

    Automobilisten moeten per gereden kilometer belasting gaan betalen in plaats van een vast bedrag per auto in de vorm van motorrijtuigenbelasting. Met die stelling is 58 procent van de Nederlanders het eens. Dat  blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant, die het brengt als groot nieuws.

    Toch is dit geen trendbreuk. In 2016 was een meerderheid van 53 procent voor en in 2010 was dat 59 procent. Er is dus al langer een meerderheid voor een vorm van rekeningrijden, maar het komt er niet van.

    De VVD is als grootste regeringspartij mordicus tegen. Volgens premier Mark Rutte is zijn partij nou eenmaal de “vroem-vroem-partij” en dat ziet hij kennelijk als een fact of life. In het regeerakkoord is rekeningrijden taboe verklaard.

    Het opmerkelijke van het onderzoek van de Volkskrant is dat ook gekeken is naar politieke voorkeur. En dan blijkt dat ook kiezers van de VVD, en kiezers rechts van de VVD, voor een vorm van rekeningrijden zijn. Nederlanders vinden betalen per kilometer eerlijker dan alle automobilisten eenzelfde bedrag te laten betalen in de vorm van motorrijtuigenbelasting ofwel wegenbelasting.

    De meerderheid die voor is, is merendeels voor een vlaktaks die geldt voor elke gereden kilometer. De Nederlanders voelen niet voor een ecotaks, betalen naar vervuiling, of voor een spitsheffing. Betalen per gereden kilometer kan leiden tot minder autokilometers, maar verder is het de vraag of wat de Nederlanders willen veel bijdraagt aan het bestrijden van de files of de aanpak van het klimaatprobleem.

    De uitkomsten zijn niet verrassend. De ANWB deed eerder onderzoek onder de leden. Daaruit bleek dat 80 procent van de automobilisten zijn voor een vorm van beprijzing per kilometer. Het onderzoek van de Volkskrant is het zoveelste in een discussie die nu al tientallen jaren duurt.

    Minister Neelie Smit-Kroes van Verkeer (VVD) wilde al in 1987 een spitsheffing invoeren om files te bestrijden, maar dat stuitte op te veel weerstand. Eind vorige eeuw laaide het debat weer op toen minister Tineke Netelenbos (PvdA) de files wilde bestrijden door een systeem van tolpoorten in te voeren. In 2009 kwam minister Camiel Eurlings (CDA) met de Wet Kilometerprijs. Ook die wet haalde het niet, maar Eurlings hanteerde wel de oneliner “niet betalen voor bezit van de auto, maar voor het gebruik”.

    Daarmee maakte hij de geesten rijp voor het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting. Zelfs als de VVD nu overstag gaat, blijft het de vraag wat ervoor in de plaats moet komen. De ANWB heeft er geen concrete ideeën over en pleit voor experimenten. Er wordt al gedacht aan een stelsel van verhandelbare rechten om in de spits te mogen rijden. Maar of daar draagvlak voor is….

     

     

     

     

     

     

    6 REACTIES

    1. De echte oplossing is m.i. het beter verdelen van de werkgelegenheid over ons hele land. Ik begrijp al jaren niet waarom veel bedrijven ´bij Schiphol om de hoek´ willen zitten.
      Het effect zal zijn:
      1. Veel minder tot misschien wel ongeveer géén files meer omdat er aanzienlijk minder woon/werk-kilometers worden afgelegd.
      2. Geen krimpgebieden meer waardoor het voorzieningen niveau daar weer normaal kan worden.
      3. Betaalbare woningen voor iedereen.
      4. Schonere lucht in de steden.
      5. Et cetera.

    2. Hoe oneerlijk is het dat door de neoliberalen het openbaar vervoer werd geprivatiseerd, waardoor vele onrendabele lijnen zijn gesloten. Naar de stad verhuizen is onbetaalbaar geworden door de hoge huizenprijzen dus moeten mensen wel grote afstanden afleggen om naar hun werk te komen. U weet wel – zo’n baan waarvan het loon al jaren niet gestegen is!
      Nu is er dus géén openbaar vervoer meer en moeten mensen straks de hoofdprijs betalen om naar hun werk te kunnen. Geen wonder dat mensen naar een geel hesje grijpen. Laat eerst het openbaar vervoer maar eens terugkomen! Reizen met het openbaar vervoer is in Nederland een van de duurste landen binnen de EU! Bepaald geen zegening dus, die privatisering opgelegd door partijen als VVD, CDA, D66

      • @Petra,
        Geheel met je eens. Scherpe analyse.
        Waarlijk een opluchting ook een zinnig links geluid hier te horen. 👏🏽
        Overigens ben ik blij ook met de actie van Ronald van Raak (SP) om voor de Provinciale Verkiezingen een initiatief te nemen voor een bindend referendum. (zie link)
        Ben benieuwd of de PvdA en GroenLinks nog voor de verkiezingen kleur durven te bekennen….
        Van D66 weten we ondertussen zeker, dat wat ze ook beweerd, democratische kroonjuwelen net zoveel waard zijn als haar houding in deze regering.
        Zero…
        https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/28/sp-dient-nieuwe-referendumwet-in-a3652009

    3. Wij automobilisten betalen al per kilometer. Het merendeel van de benzineprijs bestaat uit accijns en belasting. De overheid vreest natuurlijk dat we in België of Duitsland gaan tanken als er nog meer belasting op benzine wordt geheven. Vandaar die kilometerheffing, die alleen de Nederlandse staat ten goede komt. Ik ken de details niet, maar het lijkt me een denivellerende maatregel die de VVD zou moeten aanspreken: kleine auto’s slurpen minder benzine en je betaalt er minder motorrijtuigbelasting voor. Voor zover ik weet is de kilometerprijs voor iedereen gelijk. Er zijn 2 zorgpunten:
      1. Verdwijnt de motorrijtuig echt?
      2. Wegen de voordelen op tegen de kosten? Het is toch niet weer zo’n stiekeme prijsverhoging? Door al die verschillend belastingen kan de burger niet meer controleren of de staat ons steeds verder een poot uit draait in een wolk van koopkrachtp(r/l)aatjes.
      PS
      I&O Research heeft mij niets gevraagd. Ik zou hun enquêteformulier wel eens willen zien om te controleren in hoeverre naar de gewenste uitkomst is gestuurd.

      • Het lijkt me niet handig om de kilometerheffing in de vorm van accijnzen op benzine te gooien. Zo creëer je illegale benzine handel omdat de benzine in Duitsland opeens dan 33% voordeliger is als het niet nog voordeliger daar word. Lijkt me niet bevorderlijk.

        Of ze moeten het op Europees niveau doortrekken, dat in elk Europees land extra accijnzen op benzine komt. Maar dan moet wel de wegenbelasting worden afgeschaft.

    4. Tja, als rekeningrijden bovenop de vaste motorrijtuigenbelasting komt zijn er vast niet veel voorstanders meer van. Maar om de oorspronkelijke motorrijtuigenbelasting af te schaffen zal niet eenvoudig gaan.
      dan kan nog wel wat voeten in de aarde hebben.
      En in veel dun bevolkte streken is de auto nog steeds een soort heilige koe. Want op het platteland van Drenthe, Groningen en Friesland is een auto echt wel nodig. Zo geweldig is het dure openbaar vervoer daar niet. Zeker niet voor forenzen, gepensioneerde boeren en ouderen die in zo’n streekdorp wonen.
      Er zijn geen winkels geen banken en geen pin automaten in deze dorpen. Zodat ze alleen hiervoor de auto al nodig hebben. De meer krasse ouderen kunnen misschien nog de fiets pakken.
      Voorbeeld, Wil je van Tijnje naar Gorredijk is dit met de auto 7 kilometer. Moet je via het openbaar vervoer, moet je eerst de belbus bellen uit Heerenveen 13 kilometer verderop. Dan met deze bus naar Heerenveen en dat met de lijnbus terug naar Gorredijk ook weer 13 kilometer.

    Comments are closed.