Buitenlandse pers duikt massaal op ‘new kid on the block’ SP

    0
    73

    Leestijd: 3 minuten.

    De enorme opmars in de peilingen van de SP is ook de buitenlandse pers niet ontgaan. Gisteren, bij de aftrap van de campagne door de partij, trok partijleider Emile Roemer dik 2 uur uit om verslaggevers uit alle windstreken te woord te staan. ,,Als het gaat om eventuele regeringsdeelname, zijn we toch de new kid on the block”, verklaart persvoorlichter Niels Jongerius van de SP de belangstelling.

    Alle grote kranten van Duitsland, alle financiële persbureau’s, CNBC uit Amerika, Belgische dagbladen en ook liefst 4 ploegen uit Japan. In totaal 18 teams, soms 2 tot 3 man sterk, waren gisteren uitgerukt naar Arnhem om het ‘Nederlandse fenomeen’ te aanschouwen. Was de SP in 1994 nog een nieuwkomer en een splinterpartij, met 2 zetels in de Kamer, nu loopt de partij met gemiddeld 34 zetels vooraan in de peilingen. En krijgt Roemer straks mogelijk de sleutel van het Torentje.

    En juist dát intrigeert het journaille buitengewoon. Welke wind waait er straks in Nederland, als de socialisten aan de macht komen? Wat kunnen we verwachten na 12 september? Hoe zit het met de Europese samenwerking, hoe zit het met de toekomst van de euro?

     

     ‘Zoveel internationale aandacht hebben we niet eerder meegemaakt. Er worden ook veel profielen gemaakt van Roemer en er zijn verschillende media die ons de hele campagne blijven volgen’

     

    ,,In gesprekken met alle journalisten heeft Emile duidelijk kunnen maken dat de SP heel blij is met de Europese samenwerking in algemene zin. Dat Europa ons ver gebracht heeft en dat we onze rug er niet naar zullen keren. Maar ook dat wat ons betreft in Europa niet de belangen van financiële markten voorop  moeten staan, maar die van mensen”, aldus Jongerius. Hij is de voorlichter voor de SP in het Europees parlement en regelt de internationale perscontacten tijdens de campagne.

    Het financiële persbureau Bloomberg schreef na de ontmoeting met Roemer dat de SP-leider zich zorgen maakt of de euro de crisis wel overleeft. Roemer heeft de aandacht op zich gevestigd nadat hij tegen het FD zei dat Nederland geen Europese boete moet betalen als we de begrotingsregels niet helemaal halen.

    Maar behalve voor het financiële aspect, is er bij de journalisten ook aandacht voor de enorme groei van de SP. Jongerius: ,,Als we op een bescheiden winst in de peilingen zouden staan, zou de aandacht natuurlijk veel minder zijn. We hebben toch voor een game-changer gezorgd in deze campagne. Zoveel internationale aandacht hebben we niet eerder meegemaakt. Er worden ook veel profielen gemaakt van Roemer en er zijn verschillende media die ons de hele campagne blijven volgen.”

    Opvallend is de massale aandacht van de Japanse tv en schrijvende pers. Jongerius weet niet wat nou de exacte aanleiding is voor zoveel belangstelling vanuit dat land aan de andere kant van de wereld. ,,Mogelijk heeft het te maken met een eerder interview dat ons Kamerlid Henk van Gerven gaf aan Japanse media over euthanasie. Dat intrigeert ze daar enorm.”

    Kosten noch moeite worden in elk geval gespaard, door de Japanners, om het bij te houden. Peter Kwint, persvoorlichter van de SP-fractie, grapte erover op Twitter:

     

    [tweet https://twitter.com/peterkwint/status/237464394194362368]

     

    Kwint: ,,Er is één Japans persbureau, dat heeft volgens mij al onze 50.000 leden inmiddels gesproken. En die reizen ook heel het land af. Vandaag maken ze een item met een kandidaat SP’er, die ze volgen tot een bijeenkomst in de bieb in Geldrop.”

    Zowel Jongerius als Kwint zijn erg blij met de aandacht vanuit het buitenland voor hun partij, ook omdat dit een positief effect kan hebben op zusterpartijen in het buitenland.

    Frontbencher.nl heeft ook alle peilingen (De Hond, EenVandaag, Synovate, TNS Nipo)

    Volg Frontbencher.nl op Twitter

    Volg Frontbencher.nl op Facebook