De populistische internationale komt eraan!

    67
    1370

    Leestijd: 4 minuten.

    Steve Bannon gaat zijn werkterrein verleggen naar Europa. De man die graag wordt betiteld als de ideologische wegbereider van Trumps intocht in het Witte Huis gaat een organisatie oprichten om de populistische krachten in Europa te bundelen.

    De club gaat the Movement heten en zal gevestigd worden in Brussel, het hol van de EU-leeuw. Nationalistische en populistische partijen en bewegingen kunnen er terecht voor steun, ook financieel, en advies. In een interview met the Daily Beast, een Amerikaanse nieuws- en opiniesite, verklaarde Bannon dat the Movement operationeel moet zijn voor de verkiezingen voor het Europese Parlement volgend jaar mei.

    Die campagne moet het openingssalvo worden van een groot anti-EU-offensief. De plannen zijn ontwikkeld in overleg met kopstukken als Nigel Farage, de Brexit-architect, Marine Le Pen van de Rassemblement National, beter bekend als het Front National, de Hongaarse premier Viktor Orban, Alice Weidel van de Alternatieve für Deutschland (AfD) en Poolse geestverwanten.

    Of Geert Wilders een prominente rol zal spelen, is onduidelijk. De PVV-leider was ooit een boegbeeld en inspirator van de Populistische Internationale maar na zijn teleurstellende uitslag bij de Kamerverkiezingen van vorig jaar is zijn ster verbleekt. Hij wordt in elk geval niet in het interview genoemd. Toch, je kan je niet voorstellen dat hij niet ingezet gaat worden. De fut lijkt er uit bij de Kuif maar hij is een gehaaid campaigner en dit zou een mooie kans zijn om de sputterende carriere weer op gang te krijgen.

    De inzet van Bannon’s nieuwe project is in elk geval duidelijk. De EU-verkiezingen moeten worden gebruikt om de EU op te blazen. De natie-staat moet in volle glorie worden hersteld, met nationale grenzen en de eigen nationale identiteit. The Movement moet de weg vrij maken voor een ‘supergroep’ in het nieuwe Europarlement die de springlading kan leggen onder de fundamenten van de Unie. Het is de populistische vijfde colonne.

    De ex-bankier en voormalige hoofdredacteur van de extreem-rechtse Breitbart-site lijkt het tij mee te hebben. Vorig jaar leek het er even op dat de populistische golf over zijn hoogtepunt heen was. De schrik leek er na het Brexit-referendum en de overwinning van Trump stevig in te zitten. Helaas voor de gevestigde orde was de opluchting van korte duur. Een adempauze, meer was het uiteindelijk niet. Alsof de populisten energie hadden getankt voor een nieuw offensief.

    In veel EU-landen zijn ze bezig aan een forse opmars. Ze regeren in de voormalige Oostblok-landen Hongarije, Polen, Slowakije en Tsjechië. De xenofobe, ultrarechtse Lega in Italië was een van de grote winnaars van de verkiezingen van dit voorjaar en domineert met ‘sterke man’ Matteo Salvini de coalitie met de links-populistische Vijf Sterren Beweging. In Oostenrijk zit de FPÖ op sleutelposities in de conservatieve regering van kanselier Sebastian Kurz. En In Duitsland is de AfD volgens sommige peilingen zelfs groter dan de SPD, de oudste en ooit grootste sociaaldemocratische partij van Europa. Voeg daar de groeiende populariteit van de diverse populistische clubs in Scandinavië aan toe en Bannons droom van een rechtse revolutie lijkt opeens niet meer de koortsige hersenschim van een fantast met te veel geld.

    De Europese verkiezingen lijken op het eerste gezicht misschien niet het juiste platform om the Movement te lanceren. Voor de meeste kiezers is het een erg ver-van-hun-bed-show met kleurloze kandidaten voor een nog kleurlozer parlement. De opkomst is navenant. In 2014 nam net 37 procent van de kiezers in dit land de moeite om naar het stemlokaal te gaan. En in andere landen lag de opkomst nog een stuk lager.

    Maar het is ook een prima gelegenheid om het smeulende onbehagen onder de kiezers over de nationale politiek, bij hete hangijzers als migratie, islamisering, de linkse kerk en de elites, weer eens flink op te porren. Dat deed Marine Le Pen vier jaar geleden in Frankrijk bij de vorige Euro-verkiezingen en ze was meteen de grote winnaar. Dat is een succes waarop de Populistische Internationale verder denkt te kunnen bouwen.

    Bannon brengt daar zijn ervaring van de presidentscampagne van Donald Trump voor mee. Hij laat zich graag feteren als de grote architect van die totaal onverwachte overwinning maar daar lopen de meningen, en zeker die van Trump, over uiteen. De Grote Projectontwikkelaar had geen architect nodig. Het was ook toen Trump first. Bannon was er voor de ideologische garnering. Hij mocht voor zover mogelijk ook proberen enige samenhang te brengen in Trumps programma en dat was het dan wel. Zijn rol was vrij snel uitgespeeld toen er echt geregeerd ging wordenl

    Dat neemt niet weg dat hij die ervaring en zijn netwerk goed zal kunnen gebruiken voor het anti-EU-project. Als the Movement daadwerkelijk van de grond komt, – en daarover is twijfel gerechtvaardigd gezien de grote nationale verschillen en uiteenlopende belangen -, kunnen de gevestigde partijen hun borst nat maken. En wie weet, hebben we voor het eerst spannende, echt belangrijke Europese verkiezingen.

    67 REACTIES

    1. Reactie op Ronaldo Haasnoot op 8 augustus 2018 om 04:40 uur

      “Vooruit dan, ik reageer voor deze keer… (maar ga er geen discussie van maken)…”

      Dank, dank, duizendmaal dank, dat ik als relatieve jongeling toch met de ouderen mag meedoen. En vooral dat er door u tijd wordt genomen om op mijn serieus bedoelde bijdrage te reageren. Nu weet ik in ieder geval zeker, dat de braaf door mij betaalde AOW-premie goed wordt besteed en niet achter de geraniums wordt geconsumeerd. Ik zal inhoudelijk niet reageren, zoals u heel begrijpelijk vroeg. Daar is deze site inderdaad niet voor en daar zit ook helemaal niemand op te wachten. Maar ik laat me onbedoeld nog wel eens gaan. Excuus daarvoor, al kan ik niet garanderen, dat het niet meer zal gebeuren. Dat zou verkeerde verwachtingen bij u en wellicht ook anderen scheppen.
      Nogmaals dank, u bent werkelijk te goed voor deze site, nee voor deze wereld.

    2. @Haasnoot 7 aug 8:21

      Hoewel uw betoog afwijkt van het onderwerp van dit artikel, ben ik het er wel mee eens. Ik geloof dat de opwarming van de aarde niet kan worden gestopt zolang de bevolkingsexplosie doorgaat en men de ontbossing van de aarde niet tegengaat.. En in Nederland is sprake van verminderde meerwaarde. Wij hebben al zeer schone kolencentrales. Als het methaangas vrij komt uit de permafrost in Siberië, blijven eindeloze rijen windmolens in zee de mensheid eraan herinneren dat hier ooit een ijverig volkje woonde dat dacht de natuur te kunnen bedwingen. De klimaatdoelstellingen zullen Nederlanders boven het hoofd groeien. Het enige lichtpunt is dat de de mensen in de tussentijd zeer innovatief bezig zijn geweest en technologie hebben ontwikkeld, waarmee ze elders in de wereld hun voordeel kunnen doen. De regering zou ook al het klimaatgeld kunnen gebruiken om elders hogerop, waar nog geen mensen wonen een Nieuw-Nederland te kopen…

      • @Holleman,
        Ik noemde het al eens eerder: Groenland is interessant. De vorige keer noemde ik om er ‘ontschepingskampen’ voor Afrikaanse asielzoekers op te zetten, u weet wel, kampen die de EU wil om de echte vluchteling te kunnen scheiden van de ‘valse’ terwijl ‘ze’ nog niet op het Europese vasteland zijn…
        In het nieuwe scenario dat u schets zijn wij zelf de vluchtelingen… een gedachtegang die nog niet populair is maar als het zo doorgaat inderdaad er toch van zal komen. Het is wijs van u een paar (?) eeuwen verder dan onze neus lang is te kijken.
        Als het ijs smelt op Groenland komt er een enorm onontgonnen gebied vrij (wordt Denemarken ineens het grootste gebied van Europa) Gezien de hitte bijkans overal op de wereld schat ik dat Groenland tegen die tijd – over 200 a 300 jaar? – zo ongeveer ons oude Nederlandse klimaatje zal hebben. Ideaal dus!
        Persoonlijk dacht ik laatst – met dat verschrikkelijke snikhete (bijna Afrikaanse) weer – aan een zomervakantie op IJsland, het was daar – zo zag ik op de tv – maar 14 graden… Wat een zeldzaam genot! Zit ik hier achter mijn twee airco’s mij te verschuilen en spuug ik via een snel oplopend elektriciteitsgebruik enorm veel CO2 uit! ? ‘T is daar gratis.
        Groenland dus, want dat is veel groter.
        Ik zal de tijd niet meer beleven want – gelukkig – na mij pas de zondvloed (en ik heb ook niet de zorgen van kinderen of kleinkinderen) maar Groenland lijkt mij wel een land voor Nederland om in te investeren… Dat land kopen is wellicht nog niet zo’n slecht idee van u!
        Het bestaat zelfs geloof ik uit drie delen, als het ijs gesmolten is, met in het midden een prachtig zoetwater meer. Kunnen we het delen met de Belgen en de Denen, want ook die landen zijn tegen die tijd onder de zeespiegel verdwenen… ?
        Tenzij de Europese populisten Afrika op slot doen. Heel misschien, als ze elkaar in burger-oorlogen vanwege het tekort aan banen en voorspoed dan daar elkaar maar uitmoorden, komt het met de bevolkingsgroei dan toch nog goed… En met de CO2. Wie weet?
        Maar ik zou gokken op Groenland.
        Of zouden we welkom zijn in het Duitse Beieren? Wat denkt u? Zou de AfD ons welkom heten?

      • Inderdaad, er staat met iets andere woorden dat het een incident is. Bij andere NGO’s is namelijk niets onregelmatigs ontdekt. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om zo mensen te halen.

    3. Reactie op Ronaldo Haasnoot op 7 augustus 2018 om 08:21 uur

      Boeiende gedachtegang. Afremmen van de bevolkingsgroei wordt, of beter is al langere tijd, inderdaad bittere noodzaak. Ik zou dat alleen niet koppelen aan het immigratievraagstuk. Het maakt niet zoveel waar die groei plaatsvindt, want het klimaatvraagstuk is mondiaal. Bovendien draagt het geboortecijfer van immigranten niet zoveel bij aan de bevolkingsaantallen in Europa.
      Om het even heel hard te stellen: we kunnen doorgaan met miljoenen immigranten binnenhalen (let wel: slechts als voorbeeld!) want dat maakt voor de mondiale CO2 uitstoot niet zoveel uit. Beheersing van de bevolkingsgroei is overal op aarde noodzakelijk. Het probleem daarbij is, dat we een beschavingsniveau hebben bereikt, dat hoop ik tenminste, waarbij afdwingen van culturele veranderingen achter ons hebben gelaten. Het vinden van nieuwe veranderingsstrategieën is dus noodzaak.

      • @Gerald,
        Vooruit dan, ik reageer voor deze keer… (maar ga er geen discussie van maken)…
        Het punt is evenwel, dat per land CO2 beperkingen en doelstellingen opgelegd zijn, hoewel dat ook een mondiaal probleem is. Meer mensen in ons land is meer huizen, auto’s, meer CO2 afdruk dus. Je kan niet het ene nationaal stellen (CO2 uitstootbeperking) en het andere (bevolkingsgroei) niet. Het een is gekoppeld met het ander. Het is een integraal probleem.
        Overigens: ik heb het niet over allochtonen en hun geboortecijfers. Allochtonen zijn Nederlanders. Ik heb het over (externe) immigratie die onze bevolkingsafname overstijgt en doet groeien. Het (klimatologisch) principe is: het begrenzen en grenzen stellen aan het menselijk mantra groei. Zowel economisch als consumptief als bevolkingsaantal, omdat die allemaal een vergroting van de CO2 afdruk creëren. En dat is bezien vanuit het oogpunt van klimaatverandering feitelijk not done.
        U voorstel tot immigratie leidt tot verplaatsing (export) van bevolkingsproblematiek en… export van (hun) CO2 afdruk naar ons land en continent. Dat is geen oplossing en dus onwenselijk. De CO2 afdruk wordt immers per land en bevolking afgerekend. Vanuit uw oogpunt ongetwijfeld ideologisch gezien onmenselijk…. Maar pragmatisch gezien vanuit de CO2-problematiek, wel een juiste integrale aanpak.
        Migratie moet beperkt worden. Quota zal helpen. Anders zijn we genoodzaakt elk jaar een stad als Zoetermeer bij te bouwen. De CO2 afdruk neemt door al die – extra – bedrijvigheid alleen maar toe, terwijl we juist extreem snel moeten minderen – als land en volk!
        Zie hier dus – pragmatisch gezien – het CO2-migratie probleem!
        Wat het beschavingsniveau betreft waarover u het over heeft, mondiaal gezien is dat – uitzonderingen daargelaten – m.i. in vele landen zwaar beneden peil. Dus op vrijwillige geboortebeperking hoeven we niet rekenen.

    4. Reactie op Eric Holleman op 6 augustus 2018 om 13:30 uur

      Met het verschijnsel dat een overheid meer geld uitgeeft aan iets of iemand dan aan een bejaarde is niets vreemds, ook niet in ons eigen land. Wat dacht u van ons koningshuis, onze gesubsidieerde kunst (leden van gesubsidieerde orkesten, musea, toneelvoorstellingen), top-sporters, etc. Ook daar zijn veel mensen tegen. Toch wordt het geld besteed en ook per ontvanger meer dan een bejaarde. Ook hier geldt, dat het uiteindelijk geld oplevert. Overigens net als bij immigranten. Ik kon het niet laten het al veel vaker genoemde rapport nog eens onder de aandacht te brengen. Het is echt de moeite waard om te bestuderen.

    5. @Gerald
      Nog meer “nepnieuws” uit Italië, dat verklaart waarom de brave “gevestigde” partijen er belangeloos alles aan doen om “populist” Salvini ten val te brengen:

      “Iets anders wat Salvini aan het doen is behalve de immigratie is de pensioenen aanpassen. Hier is iets wat ze gouden pensioenen noemen. Iemand die een paar jaar in het parlement heeft gezeten ( en waarschijnlijk de helft van de tijd sliep) krijgt 20.000 , 30.000 euro per maand, waar de ‘gewone’ mensen al jarelang tegen hebben geprotesteerd. Nu zijn ze bezig een wet te maken dat de maximum pensioen 4000 per maand is. Dus een andere reden voor de PD om Salvini te haten. Met het geld dat vrij komt will hij de pensioenen van die mensen die 500 krijgen verhogen. De PD ( partito democratico) is dus de grote vijand van Salvini want met die 4000 kunnen ze natuurlijk niet meer de villa’s in Capalbio en Capri houden en ook niet meer hun luxe auto’s met chauffeur. Je kunt dus wel begrijpen dat de gewone mensen heel enthousiast zijn. “

      • Over “nepnieuws” gesproken. Ik weet niet wie uw bron is, maar ik zou die eens tot de orde roepen, of zijn/haar beweringen controleren. Italiaanse ex-parlementsleden krijgen sinds plm. een jaar, dus ruim voor Salvini, voor hun parlementariërschap ongeveer € 1000 pensioen per maand, mits ze een aantal (plm. 4½?) jaren in het parlement zaten. Dat is netto, dat dan weer wel 😉 . Het valt me een beetje van u tegen, dat u informatie over tienduizenden euros pensioen per maand klakkeloos voor waar aanneemt. Ik heb nu geen idee hoe ik uw andere beweringen moet kwalificeren. Of ben ik diegene die zich vergist?

        Salvini moet nog steeds een bevredigende uitleg geven over de besteding van 50 miljoen euro. Er wordt gezegd, dat dit geld op Cyprus is gestald. Misschien weet uw bron meer.

        • @Gerald 6 aug 17:50

          Mijn informant baseerde zich op onderstaande link:

          https://www.liberoquotidiano.it/news/politica/11905916/pensioni-d-oro-politici-ex-parlamentari-elenco-.html

          Ik geef toe dat ik niet weet hoe betrouwbaar die krant is en wat de krant nu precies beweert.

          Als we deze informatie negeren, dan blijft overeind onderstaande informatie:

          https://www.businessinsider.nl/salaris-tweede-kamer-lid-europese-unie/

          Als u het stippendiagram bestudeert, ziet u dat de verhouding van salarissen van parlementariers tot het landelijke gemiddelde in Italië het hoogste is van heel Europa. Of Salvini dat kan/wil veranderen is de vraag, maar de Italiaan heeft het helemaal gehad met oude politici en richt zijn hoop op nieuwe politici.

          • Reactie op Eric Holleman op 6 augustus 2018 om 22:30 uur

            Uw eerdere informatie blijkt inderdaad niet correct te zijn:

            De eerste link verwijst naar een krantenartikel van 6 mei 2016. Sindsdien is er al veel veranderd, o.m. die verlaging van de pensioenen naar plm. € 1000 netto per maand en verlaging van de inkomens naar plm. € 10.000 netto (?) per maand. Verdere verlagingen staan op stapel. Misschien bedoelt uw bron dat met die maximale € 4000, ongeveer het Europees gemiddelde en beter passend bij een land als Italië. Uw overzicht ondersteunt dit.

            Uw tweede link gaat over inkomens en niet over pensioenen. Overigens ben ik het met u eens, dat de verschillen in inkomen, zowel in Italië als in Europa, niet zijn uit te leggen en snel zouden moeten veranderen.

            Italianen zijn een merkwaardig volk. Ik ken niemand die de “oude” politici nog ziet zitten. Maar bij verkiezingen verzamelen die toch steeds weer verrassend veel stemmen, hoewel de laatste keer wel wat minder. Er ontstaan nu overal lokale groepen, vooral links georiënteerde, kiezers die samen proberen vanuit de samenleving iets nieuws op te zetten, omdat ze vinden dat zowel M5S voor de linksen en Lega voor de rechtsen niet bieden wat ze ervan hoopten of beloofd werd. Volgende hoofdstuk dus, daarbij ervan uitgaande dat het met de huidige coalitie snel gebeurd is.

    6. Als het eerste ngo schip in quarantaine gaat welke haven moet dan uit menselijk oogpunt open ??
      Dit in het licht van het onvoorspelbare telkens op duikende ebola.

    7. Amerika heeft een eeuwenoude traditie van bemoeienis met andere landen. Dat begon al met de Monroeleer van 1823 (“Amerika voor de Amerikanen”) die in feite inhield dat Amerika Spanje uit Zuid-Amerika verdreef om zelf daar invloed te kunnen uitoefenen op de zwakke nieuwe republieken. Zij doen dat niet – zoals de Russen – door een land te bezetten, maar door “spontane” opstanden te financieren/organiseren om bevriende regeringsleiders aan de macht te brengen (Generaal Thé in Vietnam, de Shah van Perzië, Pinochet in Chili, Morsi in Egypte, Poroshenko in Oekraïne etc.) . Lees “The Quiet American” van Graham Greene over het begin van de Vietnamoorlog – ook prachtig verfilmd met Michael Caine.

      Met Bannon komt het misschien wat dichter bij. Maar waarom is het zo vreselijk dat hij populistische partijen wil steunen, partijen die – zoals de naam zegt – populair zijn bij veel mensen? Heeft niet elke partij zijn eigen achterban? De Lega Nord heeft terecht gezien dat te toevloed van Afrikanen Italië moreel en economisch ontwricht. Je kunt wel met je hart vinden dat bootvluchtelingen uit het water moeten worden opgevist, maar daarmee stimuleer je wel de mensenhandel. Eén keer fors optreden en de stroom verlegt zich naar Spanje, dat nog niet tot dat inzicht is gekomen. Van de 7 miljard wereldbevolking leven 1,4 miljard in absolute armoede. Wil je die allemaal uit het water vissen? Moeten jonge Afrikanen die met vlammenwerpers over het prikkeldraad van Ceuta klimmen als eerste aan de beurt zijn? Als Salvini een populist is, dan heeft Europa er meer nodig om met de neus op de feiten te worden gedrukt. Kennelijk is dat nog niet goed doorgedrongen tot de Christelijke bevolking van Europa die nog gelooft in de barmhartige Samaritaan. Lovenswaardig alleszins, maar ook desastreus voor de toekomst van Europa.

      • Het enge aan deze groepering is niet alleen de manier waarop Bannon denkt en werkt, het is dat een steeds groter aantal landen zich erdoor laten paaien. Niet alleen de ooit beloning van Farage voor Brexit om US ambassadeur te worden, maar ook waar Johnson (Brexit + comment Trump), Orban, Kurz, Seehofer, le Pen, Wilders, alsook Polen, Belgie, Griekenland en nu Conte enz samen mee bezig lijken te zijn ziet er heel vreemd uit. Het zijn niet alleen de vluchtelingen, maar ook de machtsposities die overgenomen lijken te worden. Bedenk dat informatie analyses vooral ook de macht geven om te manipuleren, en het lijkt erop dat dat gebeurt vanuit een populistisch wereldbeeld dat mij niet aanstaat. Dictator Bannon vanuit Europa, naast Trump?

        • U gaat wel heel ver met het machtsdenken over Bannon. Dhr. Holleman heeft een punt. Als links (zie regering Spanje) weer eens uit ideologische principes een ramp – overstroming Europa met hordes arme jonge Afrikaanse mannen – wil veroorzaken kan je als volk niets anders dan populistisch rechts omarmen als dijk tegen deze humanitaire ramp, danwel met links mee verzuipen in de geboortegolven van een armzalig continent.
          Als de linkse regering in Spanje immigranten gewapend met vlammenwerpers gaat belonen met asiel, is het hek van de dam en zijn de dijken doorbroken. Als links weigert haar bevolking te beschermen, rest het volk niets anders dan links de rug toe te keren.
          Bannon is niet de kwade genius, noch populistisch rechts, maar de linkse regeringen met hun idealistische drogredenen van humanitaire reddingsacties die de zaken niet oplossen, maar slechts verergeren.
          Een sprinkhanenplaag toe laten op je akkers is vragen om moeilijkheden. Zo simpel is het. Daar hoeft Bannon niets aan te doen. Links veroorzaakt met haar humanistische ideologieën haar eigen machtsondergang. De opkomst van rechts populistische macht – uw zorg – is daar heel simplistisch slechts een gevolg van.
          Helaas weigert links dit in te zien en gaat als zij aan de macht is – zie Spanje – direct op haar oude ‘humanistische’ voet verder. De Afrikaanse sprinkhanenplaag doet de rest….
          En het arme Europese volk rest slechts een optie om zichzelf te verdedigen…
          Populistisch rechts….
          Het zij zo.
          Dat Bannon daar gebruik van maakt, is geen wonder maar een simpel gevolg van linkse kolder.

          • Ik geloof niet dat verdeel en heers oplossingen biedt. Vooral niet als het verdelen zich baseert op massa’s geanalyseerde gegevens, met als doel zelf een betere positie te verwerven. Noem het maar populisme. Ik zie gerichte manipulatie, en daar worden we echt niet beter van.

            Plus: de problemen zitten niet alleen in het socialisme, rechts enz heeft ook grote problemen.

        • Waarom laat een steeds groter aantal landen zich “paaien”?
          Zou dat niet komen door de kiezers in die landen?
          Met een mooi woord heet dat “democratie”
          Verder prefereer ik “de manier(?) waarop Bannon denkt” boven die van Soros.

          • In veel landen laten inderdaad kiezers zich overtuigen en zo hoort het ook te gaan in een democratie, dus zonder dwang of geweld. En als populisme de meerderheid krijgt zal ik dat een ramp vinden, maar wel accepteren. Maar gelukkig komt het in de meest bepalende landen niet ook maar in de buurt van een meerderheid.
            De visie van Bannon is niets bijzonders, gewoon populistisch rechts en daarom geen aanwinst voor welke politiek waar dan ook. Maar Soros is met het uitgeven van zijn vele miljoenen aan sociale projecten een filantroop, die er niet zoveel zijn en die positief afsteekt tegen de meeste van zijn politieke tegenstanders. En daarbij heeft hij een maatschappijvisie (1) waar hij het volste recht toe heeft en (2) die hij in vrijheid zou moeten kunnen uitdragen. Dat laatste helaas niet in zijn eigen land Hongarije. Staatsvijand nr. 1 genoemd worden is een lachertje, maar jammer genoeg ook de Hongaarse werkelijkheid.

          • Als je illegaal verkregen gegevens kunt gebruiken om te paaien past het misschien allemaal wel binnen democratie, maar je komt toch dichtbij misbruik/misrepresentatie. Het probleem is dan dat je je op een moment niet meer realiseert dat je de denkwijze van iemand volgt omdat die stilaan ingeslepen is. Het is voor mij dan de vraag of je nog wel kunt spreken van wat het volk wil. Legio voorbeelden.

            • Ik probeer het te volgen, maar lukt niet echt.
              “Je volgt de denkwijze van iemand die stilaan ingeslepen is”?
              Dit geldt volgens mij voor elke denkwijze, groepering of politieke partij.
              Eerst geloofde nog niemand in de opwarming van de aarde; daarna moest men weer in iets anders gaan geloven, namelijk in klimaatsverandering. Is allemaal aardig gelukt.

      • Reactie op Eric Holleman op 1 augustus 2018 op 12:01

        U benoemt een aantal boeiende thema’s. Maar daar kunnen ook andere dingen over worden gezegd. Inderdaad, Rusland heeft vaak landen bezet, maar altijd landen langs de eigen landsgrenzen, dus directe potentiële bedreigingen van de soevereiniteit. Af te keuren, maar toch anders dan acties in landen aan het andere eind van de wereld, zoals Vietnam, Korea, Chili door Amerika.

        Het “vreselijke” van Bannon als beïnvloeder van de Europese processen is het feit dat hij als vermogende Amerikaanse organisatie de gang van zaken hier probeert te beïnvloeden. Net als de Russen dat probeerden. Voor hem pleit, dat hij het in openheid doet, maar ook hij heeft hier helemaal niets te zoeken.

        U introduceert heel opmerkelijk de tegenstelling tussen het hart en de economische effecten van immigratie. En u geeft de voorkeur aan die economische effecten, als ze al reëel zijn. Want u kent ook de rapporten van kortgeleden, waarin just de economische voordelen van immigratie werden uitgewerkt. Ik lees in uw uiteenzetting een voorkeur voor tegengaan van mensenhandel boven mensenlevens. Dat is een visie, maar ik hang precies de tegenovergestelde aan. Eerst mensenlevens en kwaliteit van leven, daarna andere problemen oplossen. Het liefst los ik beide parallel op. Het geloof in de barmhartige samaritaan is voor mij nog altijd beter dan de korte termijn visie van gesloten grenzen. Als dat gebeurt lok je a.h.w. gewelddadig optreden van hulpbehoevenden vanzelf uit, zoals we al in Ceuta hebben kunnen zien en onlangs door Timmermans is toegelicht. Diversiteit is De Toekomst van Europa en de rest van de welvarende wereld en dat is helemaal niet iets om bang voor te zijn. Sterker nog, zoiets zal ons als mensheid sieren en we zouden het als uitdaging moeten zien.

        En verder, Europa heeft zeker niet meer Salvinis nodig. De man en zijn partij deugen niet, zoals ik hier al eerder met zijn in Italië bekende misdragingen heb uitgedragen.

        • @Gerard
          1.
          Corruptie is geen exclusief domein van populisten. Macht corrumpeert. Daar weten de Christendemocraten en liberalen in Europa over mee te praten.
          2.
          Soft beleid tegenover vluchtelingen verhoogt juist het aantal slachtoffers. De enigen die er baat bij hebben zijn de mensensmokkelaars.
          3.
          U bent kennelijk gevoelig voor schrijnende beelden op televisie. Wat stelt u voor te doen met de overige 1,4 miljard die in armoede leven? Televisie-gedreven mededogen is wel heel naïef.
          4.
          Mijn zus woont al 35 jaar in Italië en is helemaal vóór Salvini. U kunt haar verwijten beïnvloed te zijn door Italiaanse televisie. Zou het kunnen zijn dat wij in Nederland ook beïnvloed worden door Een Vandaag en Nieuwsuur? Of komt nepnieuws alleen van buiten?
          5.
          U hamert maar op rapporten die op de voordelen van migratie wijzen. Ik weet niet wie baat heeft bij sloppenwijken in grote steden. Mensen die armoede uitbuiten, terwijl de samenleving voor de kosten van huisvesting en zorg opdraait?
          6.
          U negeert de stelling dat vrede in multiculturele samenlevingen heel broos is. Denk aan Rohani in Birma, Ahmadya-moslims, Chinezen, Papoea’s en Christenen in Indonesië. Koerden in Turkije. Palestijnen in Palestina. Blanken in Zuid-Afrika en Zimbabwe. Soennieten in Shiïten in Syrië, Irak en Jemen. Christenen in Saoedi-Arabië, Egypte en Pakistan, Tjetjenen in Rusland, Hutu’s en Tutsi’s in Rwanda en Burundi, stammen in Congo, Yezidi in Syrië, Oigoeren in China. Ik heb er vast nog een paar vergeten. Als de groep vreemdelingen een kritische massa heeft bereikt (qua aantal of economische positie) slaat de vlam in de pan
          Als u zegt dat migratie onvermijdelijk is, ben ik het met u eens. Maar hieraan meewerken gaat mij te ver.

          • Reactie op Eriis c Holleman op 2 augustus 2018 om 08:56
            Een paar reacties:
            Ad 1 – Mee eens, maar dat geeft niemand het recht, ook Salvini niet, om zich te misdragen.
            Ad 2 – Dat probleem erken ik, maar er zou vooral creatiever naar oplossingen gezocht moeten worden. Mensen laten verdrinken, om smokkelaars tegen te werken vind ik immoreel.
            Ad 3 – Ik ben gevoelig voor allerlei schrijnende beelden, zoals de meeste mensen dat gelukkig zijn. En ik zou graag die 1,4 miljard helpen. Ik zie geen naïviteit in mededogen.
            Ad 4 – Ik ben al bijna 25 jaar veel in Italië, voor werk en privé, net als op dit moment en spreek veel mensen. De meesten zijn kritisch op de huidige politieke situatie. Een groot deel heeft M5S gestemd, maar een deel daarvan heeft inmiddels spijt. Salvini en zijn Lega deugen niet; het zijn gewoon opvolgers van de fascistische Bossi. De verkiezingsfraude van Lega wordt door Nieuwsuur en 1 Vandaag tot nu nog niet genoemd. Ik volg dat via de Italiaanse pers.
            Ad 5 – Ik hamer niet op rapporten met positieve info over migratie, ik noemde ze een paar keer, omdat ik de indruk heb dat niemand de moeite neemt ze te lezen. Ze laten een andere kant van migratie zien, terwijl die sloppenwijken niet ontkend worden.
            Ad 6 – U noemt terecht een aantal immense problemen rond multiculturele samenlevingen in diverse vorm. Maar die worden niet opgelost door die multiculturen te voorkomen en het daarbij te laten. En het helpt zeker niet om een bepaald etnische of religieuze groep als vreemdelingen te kwalificeren, als ze al sinds mensenheugenis een minderhedsdeel uitmaken van een bevolking. Het gaat om een wereldprobleem en het zou ons sieren, als we ons best doen om het hele probleem aan te pakken. Beperken tot het schoonhouden van het eigen voortuintje maakt een buurt nog lang niet tot aangenaam woongebied.

      • Ondertussen heeft Griekenland 1,6 miljard aan steungelden binnen voor hulp aan immigranten. Dat zijn heel wat betaalde baantjes voor de ‘hulpindustrie’. Turkije kreeg al 6 miljard. Spanje kan natuurlijk ook wel wat extra banen gebruiken en doet nu ook beroep op de ‘Europese solidariteit’. Ook Marokko zit in’t wachtbankje. Want als Turkije 6 miljard krijgt dan valt er voor Marokko ook wel een paar miljard te verdienen! (Zie link). Het is natuurlijk ook big business, laten we eerlijk wezen. Vooral voor de behoeftige Zuid-Europese en Noord-Afrikaanse en al de migratie-landen in Afrika. En voor de linkse partijen, een manier om de EU (gezamelijk migratie-beleid en gedeelde kosten) meer macht te geven.
        Ondertussen wordt Spanje – dankzij de linkse regering – de nieuwe open deur van Europa. En raad eens wat de meeste ‘vluchtelingen’ zijn? (link 2) Marokkanen… Tja, die gaan eerst lekker uit stelen, vanuit hun gratis opvang, en krijgen daarna een ‘oprot’premie en een vliegticket om weer naar huis te gaan. Puur (crimineel) businessmodel.
        Politiek links is weer lekker bezig… Onder het motto ‘je moet iedereen een kans geven, komt u maar binnen.’ Dat feestje kunnen ze zich in Keulen nog goed herinneren. De oud-en-nieuwjaars dieven en aanranders/verkrachters kwamen hoofdzakelijk uit Noord-Afrikaanse landen.
        Spanje gaat de volgende golf regelen. Gezellig nieuws dus voor onze dochters en vrouwen…
        Hoewel het in Nederland volgens het WODC allemaal wel meevalt. (Link 3) U weet wel da’s dat ‘wetenschappelijk’ onderzoeksburo van het ministerie van Justitie en Veiligheid dat – op afroep – politiek gewenste uitkomsten fabriceert. (Link 4) Want tja, je moet de immigratie business wel een beetje van overheidswege beschermen nietwaar?
        Al was het maar om de ellende die het veroorzaakt voor gewone burgers te verbergen.
        Een Italiaanse Salvini snapt heel goed dat burgers dat in meerderheid niet meer pikken. Populisten zeggen wat dat betreft de waarheid. Links laat ze binnen, de gevestigde macht verbloemt zo veel mogelijk de wantoestanden die dat schept met mooie dure rapporten, maar het volk krijgt er langzamerhand – terecht – tabak van. Want in arme wijken betaald men het gelag.
        Daarom zullen populisten als Salvini steeds meer terrein winnen en terecht.
        Link 1 – https://www.ad.nl/buitenland/spanje-krijgt-eu-steun-br-voor-opvang-migranten~acaf8e29/
        Link 2 – https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/spanje-wordt-nieuwe-hoofdroute-vluchtelingen
        Link 3 – https://www.telegraaf.nl/nieuws/1618883/asielzoekers-vaker-crimineel
        Link 4 – https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2206290-onafhankelijk-onderzoeksinstituut-onder-druk-gezet-door-politiek.html

        • Als je als land in twee jaar tijd 400.000 illegalen te verwerken krijgt uit Afrikaanse landen waarvan het grootste deel gewoon velige landen zijn en de ‘vluchteling’ dus helemaal geen vluchteling is… (zie link) Voornamelijk jonge mannen die zwervers worden het met alle gevolgen van dien… Wat moet je dan?
          Stemmen op Salvini, die doet er ten minste wat aan!
          En zo hoort het ook.
          Landen moeten volgens het verdrag van Schengen hun grenzen beschermen want het zijn ‘onze’ grenzen geworden. Als de socialistische regering in Spanje verzaakt, verzaakt Europa. Dan moet je zo’n land niet met Europees belastingsgeld gaan belonen! Dan moet je haar aanspreken op haar grensbewakingplichten (zoals Polen ook aangesproken wordt op haar ‘democratische’ waarden) en eventueel korten op fondsen als zij haar verplichtingen niet nakomt.
          Het is immers verboden illegalen te importeren die geen echte vluchteling zijn. Wel dat zijn de meesten, dat schijnt links wel even te vergeten….
          Zeker de linkse regering van Spanje.
          Het is gewoon misdadig!
          https://www.elsevierweekblad.nl/economie/achtergrond/2018/07/honderdduizenden-migranten-afrika-144220w/

          • Duidelijk verhaal, maar met een gigantisch open eind. U ziet kennelijk de mogelijkheden om meteen bij aankomst van een migrant vast te stellen tot welke soort hij hoort: gevlucht voor oorlog en geweld of om economische redenen. Dat laatste is in de ogen van velen een halsmisdaad, terwijl ieder initiatiefrijk mens hetzelfde tenminste zou overwegen.
            Maar mij boeit die ene vraag: hoe gaan de tegenstanders van migratie al bij aankomst vaststellen wat de echte reden is van de migrant om te vluchten?
            Nu kan men niet veel anders dan iemand toegang verlenen, onderdak geven en vervolgens onderzoeken wat de rechten van iemand zijn.

            Ik sprak gisteren een Italiaanse vluchtelingenwerker, die aangaf dat Italië niet vol is, maar dat de vluchtelingenlast in Europa wel erg ongelijk is verdeeld. En ook, dat Italië en veel andere landen zoveel kleine nauwelijks meer bewoonde dorpjes hebben, waar voor weinig geld vluchtelingen weer leven in de brouwerij kunnen brengen, zodat daarmee het probleem dichter bij oplossingen kan worden gebracht.

            Verder wordt steeds duidelijker, dat de Italiaanse coalitie het eind van dit jaar niet gaat halen. De katholieke wereld keert zich inmiddels tegen hem met een sprekende krantenkop “Vade retro, Salvini”, een verwijzing naar Jezus die Satan afwijst. De snelle reactie van Salvini wordt gekoppeld aan een uitspraak van Mussolini: “Tanti nemici, molto onore”. Zo wordt het een fraaie illustratie van zijn denkwereld.

            • @Gerald
              U denkt dat Afrikaanse vluchtelingen nijvere olijvenboeren worden in een verlaten Italiaans gehucht? Kijk eens wat ze met de tabaksplantages in Zimbabwe hebben gedaan nadat ze de blanke boeren hadden verdreven. Ik zie hen voornamelijk met armbanden en leren riemen uit Marokko langs toeristen aan het strand lopen…

              Dat de oppositie Salvini met de duivel vergelijkt, verbaast me niets. Pim Fortuyn werd ook voor fascist uitgemaakt. Plak er een label op om je eigen morele superioriteit te onderstrepen. Van welke partij was Andreotti ook weer partijleider, die peetvader was van kinderen van maffiosi en die op goede voet stond met de paus?

            • @Gerald 3 aug 2018, 16:02 uur

              Dit is dan weer wat ik uit Italië hoor:

              “Deze vluchtelingenwerkers werken voor cooperaties, de opvancentra. Deze krijgen van Brussel 35 euro per immigrant per dag. Dat is 35 x 30 per maand, dat is meer dan 1000 euro per maand. Meer dan 5 miljoenen gepensioneerden krijgen ouderdoms pensioen (AOW) dat hier slechts € 500/maand is. Als ze ook gewerkt hebben kunnen ze 900 of 1000 krijgen aan pensioen na levenslang gewerkt te hebben en belasting te hebben betaald. De cooperaties krijgen 1000 per immigrant. Ze zijn op het oorlogspad tegen Salvini omdat ze nu veel minder immigranten krijgen en dus veel minder geld. Het is een handel.
              Je moet echt niet geloven wat die mensen zeggen. Wat de kerk betreft, die is ‘links” en het zijn de linksen zoals de ex premier Renzi en co die in het verleden allerlei onderhandelingetjes hebben gemaakt om deze immigratie to bevorderen. De kerk is ook links en in dat blad stond dus iets van Salvini vada retro (Satan go behind) maar dat is een geweldig schandaal geweest waar iedereen het opnam voor Salvini. De Paus hier is vrij gehaat juist omdat hij zich met politiek bemoeit wat hij helemaal.niet moet doen
              Salvini heeft die uitspraak van Mussolini gemaakt en dat heeft veel verwarring gezaaid. Maar als die man zegt dat deze coalitie niet blijft dan is dat gewoon een kwestie van zure druiven
              De Italianen die ik spreek zijn allemaal dolblij dat er eindelijk een regering is die aan de Italianen denkt en niet aan de eigen beurs.
              N.B. als die Afrikaan €4000 heeft en bedreigd wordt in eigen land, waarom neemt hij dan niet het vliegtuig dat 1/3 kost?” Die hele immigratiepolitiek stinkt”

            • @Gerald
              Nog meer commentaar uit Italie:

              “Wat ik begrepen heb functioneert het zo. De ‘negrieri’ oftewel de mafia in Noord Afrika heeft een contract met de NGO’s (of die nu door Soros betaald zijn of wie dan ook). Ze zetten die ‘vluchtelingen’ op lekke bootjes die alleen maar een bepaald aantal uren blijven drijven. Dan sturen ze een sms naar de NGO ( Open Arms, Aquarius etc.)
              en geven de coordinaten aan, waarna de NGO naar die plek vaart om de ‘ vluchtelingen te redden.

              Nu heeft Salvini een overeenkomst gesloten dat alle migranten door de kustwacht van Libie worden opgehaald en naar Libie teruggebracht worden, waardoor de NGO’s en cooperaties in Italie en Spanje een hoop geld verliezen. Dus: Salvini is de duivel etc. FOLLOW THE MONEY”

            • Reactie op Eric Holleman op 4 augustus 2018 om 14:27

              Wat een waanzinnig verhaal, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar is. Maar het heeft veel van een “broodje aap” verhaal. Alleen al dat contract met de Noord Afrikaanse maffia, die netjes en georganiseerd vluchtelingen over (laten) zetten. Tot vandaag wekten ze een heel andere indruk. Met dit verhaal worden ze bijna filantropen die mensen redden.
              De vluchtelingenwerker die ik noemde is een goede vriend en ik zal e.e.a. navragen. Hij is uitermate betrouwbaar en betrokken en zal zich niet zo gauw knollen voor citroenen laten verkopen.

            • Reactie op Eric Holleman op 4 augustus 2018 om 13:58 uur

              Wij spreken kennelijk verschillende mensen met ver.schillende visies en info.

              Wat betreft die € 4000 voor smokkelaars of € 1000 voor een vliegreis, zo’n vlucht is geen vakantietrip die je rustig kunt voorbereiden. Mensen die het zich kunnen veroorloven en de geschikte documenten hebben, komen per vliegtuig. Als je dat allemaal niet hebt, is de smokkelroute een optie, die veel duurder is, gevaarlijker en zeker ook kan mislukken. Ik heb een Afghaanse jongeman (hoorde bij de verkeerde islamgroepering) gecoacht, met een rijke vader, die deels met een vliegtuig, deels lopend en deels met een smokkelaar o.a. voor valse papieren (het laatste stukje tot NL, omdat daar de controles het sterkst zijn) was gereisd. Hij heeft hier overigens na lang wachten zijn verblijfsstatus gekregen.

            • Reactie op Eric Holleman op 4 augustus 2018 om 11:14 uur

              Er zijn in Italië oneindig veel meer beroepen dan olijfboeren. En ik had het niet over verlaten gehuchten, maar kleine dorpjes waar de bevolking langzaam eerst vergrijst en pas veel later uitsterft. Dergelijke dorpen slapen in, worden inactief. Eerst sluiten school, restaurant, bar, kerk en vervolgens groeit de bevolking niet meer en wordt het steeds minder. En juist daar kunnen nieuwe jongere bewoners helpen. Ik ken dorpen waar vluchtelingen de gemeente helpen, tegen kleine vergoedingen.

            • Reactie op Eric Holleman op 4 augustus 2018 om 13:58 uur

              U wekt de suggestie, dat een vluchteling meer krijgt dan een Italiaanse oudere. Dat is een beeld, dat populisten vaker voorschotelen. De fout die ze maken is het vergelijken van kosten van opvang van een vluchteling met het inkomen van een oudere. Het zou eerlijker zijn, als het besteedbare inkomen van een vluchteling wordt vergeleken met dat van een oudere, of beider kosten worden vergeleken. Dan ontstaat een heel ander beeld, in alle opzichten in het voordeel van die oudere. Vraag maar eens hoeveel ouderen zouden willen ruilen met een vluchteling. Het antwoord maakt alles heel duidelijk.

            • @Gerard
              U gaat niet in op het financieel belang van de vluchtelingenorganisatie en het verdienmodel van de maffia. De wereld is vaak perverser dan u denkt.

            • Reactie op Eric Holleman op 4 augustus 2018 om 13:58 uur

              Ik heb wat navraag gedaan. Er zijn inderdaad coöperaties die maar één doel hebben, geld verdienen. Dat kunnen ze alleen door zoveel mogelijk vluchtelingen zo weinig mogelijk te verzorgen. Serieuze vluchtelingenwerkers willen dit graag veranderen, maar Italiaanse molens malen heel traag. De suggestie om de instroom te beperken om die corporaties dwars te zitten, is slechts één oplossing en ook nog eens de slechtste. Men zou juist die coöperaties moeten aanpakken. Ik kreeg het voorbeeld van kindermisbruik, excuus voor de metafoor. Iedereen gruwt ervan. Je kunt het op twee manieren aanpakken. (1) Daders goed opsporen en streng straffen. (2) Zorgen dat er geen kinderen beschikbaar zijn, door ze altijd af te schermen voor de buitenwereld en ook binnen gezinnen of zelfs gewoon zorgen dat er minder zijn. Iedereen ziet het belachelijke van de tweede maatregel. Maar voor de bestrijding van criminele coöperaties wordt dat in Italië wel gepropageerd, namelijk zorgen dat er geen vluchtelingen meer komen. Er zijn betere maatregelen, effectiever en met zorg voor hulpbehoevenden.

            • @Gerald 6 aug 10:
              U rekent het zelf voor: aan één vluchteling wordt meer uitgegeven dan een doorsnee Italiaan verdient. Zo kijkt de Italiaan er tegen aan. Dat die Italiaanse vriend van u daar ook van profiteert, is een andere zaak.

            • @Haasnoot 6 aug 9:27
              Goed dat u gezond verstand onderbouwt met research. Helaas aan dovemansoren van sommige scribenten. U toont aan hoe gutmenschen verstrikt raken in een rücksichtslose koehandel met migranten: zetten ze de poorten open van fort Europa, dan worden ze in verkiezingen weggevaagd door ontevreden burgers. Proberen ze de poorten te sluiten, dan worden ze gechanteerd door omringende landen die geld ruiken. Maar de bakken geld die ze uittrekken om die landen af te kopen (en de afkoopsom wordt steeds hoger bij gebleken succes) zal de burgers ook in handen drijven van populisten.

              Als we ons afvragen hoe de wereld in het verleden zo kon ontsporen, dan zien we nu de blauwdruk daarvan.

            • @Holleman,
              Over blauwdruk gesproken: Het is sneu, maar vanuit een GroenLinks-standpunt bezien, en nu hebben we het over klimaatverandering (zie link), is de realisatie van een CO2-uitstootloze maatschappij in het jaar 2050 wellicht niet genoeg om de opwarming te stoppen. Waarschijnlijk triggert de opwarming sowieso een domino-effect (smelten permafrost waarbij grote hoeveelheden methaan broeikasgas door de natuur uitgestoten wordt in de atmosfeer) waardoor de opwarming pas stabiliseert op 4 a 5 graden. Er zal dus meer gedaan moeten worden dan het stoppen van CO2 uitstoot. CO2 uit de atmosfeer halen en – nog moeilijker: een gewoontepatroonverandering – minder consumptie en geboortebeperking worden wetenschappelijk nog als de (laatste) mogelijke oplossingen genoemd…
              Anders is het echt te laat.
              Wat dat laatste aangaat – geboortebeperking – laat dat nu het enige prioriteit zijn waaraan Europa al voldoet! Althans de autochtoonse bevolking.
              Dat geeft je toch te denken…
              Het is natuurlijk immigratiebeleid vanuit een geheel ander oogpunt maar dat is nu het enige wat in Nederland en Europa juist DE bevolkingsgroei veroorzaakt.
              De VVD met haar eeuwige economische groei is er net zo goed debet aan als de humanistische ideologieën van links. De een haalt vluchtelingen binnen, de ander arbeidsmigranten. En ondertussen stromen buiten de politiek om ook nog eens de illegalen toe.
              Maar als de zeespiegels in de nabije toekomst stijgen met 10 tot 60 meter, zullen we zelf weleens de vluchtelingen kunnen blijken… Da’s een andere waarheid.
              Afrika en Azië moeten net zo hard stoppen met baby’s maken als wij met het produceren van CO2. Da’s een gekoppeld simpel feit. Want het wordt krimpen of verzuipen. Ook voor Nederland. Want geen dijk houdt 60 meter zeespiegelstijging tegen. Helaas is dat nu eenmaal cru gesteld een feit. Bevolkingsgroei, voor Europa dus immigratie – want daardoor groeit de bevolking nog – is op de keep beschouwt logisch gezien gewoon not done.
              Da’s straks een nieuwe realiteit.
              Als je echt je dijken wil beschermen…
              https://www.dw.com/en/domino-effect-could-heat-up-earth-by-5-degrees-celsius-despite-paris-climate-deal/a-44968248

          • Zoals ik al zei: big business. De EC beloofd Marokko nu meer geld om illegalen tegen te houden. Ook Spanje krijgt extra geld om douaniers (?) in te zetten. Het ergste – het kost Europa veel geld – terwijl er amper vluchtelingen tussen zitten. Over een openeind verhaal gesproken… Citaat: “In 2017 kreeg Spanje 23.000 ‘asielzoekers’ te verwerken die via de Middellandse Zee waren binnen gekomen. Velen komen uit (veilige) landen onder de Sahara, maar ook Marokkaanse burgers proberen zo Europa binnen te komen. De Europese Commissie hoopt snel met Marokko een terugnameverdrag te sluiten.”
            Goh, er komt een linkse regering aan de macht in een Europees land en ineens hebben ‘we’ een ‘vluchteling’ probleem, moeten we solidair zijn, en mag de Europese Commissie ‘verdragen’ af sluiten en met geld strooien…
            Dat probleem was er toch niet onder de rechtse regering van Spanje. Dus mijn vraag is aan u: wie veroorzaakt nu echt de problemen? En: waarom spreekt men nog over ‘asielzoekers’? De meesten hebben geen recht op asiel – dat weten ze zelf ook wel – maar kosten ‘ons’ wel klauwen met geld.
            Ergo: sinds wanneer is een land met een leger niet in staat zijn grenzen adequaat te beschermen? Sinds er een linkse regering aan de macht is? Hier zien we duidelijk het verschil tussen een populistische regering in Italië en een linkse in Spanje. En hoe ‘happig’ de Europese Commissie is om ‘hulp’ aan te bieden.
            ‘Asiel’, geld en macht. Politiek gewoon een businessmodel om de Europese Unie – op onze kosten – aan meer macht te helpen. De Spaanse regering speelt m.i. een smerig spelletje met Europa terwijl de Europese Commissie daar maar wat al te blij mee is. Kan zij eindelijk in actie komen.
            Trek uw conclusies. Ik zeg: we worden belazerd door een linkse Spaanse regering. En een Europese Commissie, want in plaats van Spanje (net als Hongarije) aan te spreken op dit gedrag, beloond de EC haar juist met gelden. Die twee spelen gewoon onder een hoedje. Spanje voor het geld, de EC voor de macht. U en ik betalen via belastingen het gelag. En niemand houdt zich aan een (Schengen)verdrag.
            Da’s nu (links) Europees ‘asiel’ beleid in wording…
            https://www.elsevierweekblad.nl/buitenland/achtergrond/2018/08/brussel-pompt-meer-geld-in-marokko-in-strijd-tegen-immigratie-635467/

            • Overigens: behalve de Spaanse regering speelt Marokko ook een heel vies spelletje. Hier draait het om de geopolitieke houding van de EU t.o.v. de Westelijke Sahara (bezet door Marokko) en een vrijhandelsverdrag over vis- en landbouwproducten.
              Nu wil de EU dat het vrijhandelsverdrag alleen voor het deel Marokko geldt en niet (Marokkaans) Westelijk Sahara.
              Dus dreigt Marokko het verdrag op te zeggen – als ze haar zin niet krijgt en…. – nu komt het beste mensen -(be)dreigt de Marokkaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Hassan Bourita de ‘hele’ EU met een nieuwe migratiestroom in gevaar te brengen… (Zie link’s)
              Da’s toch fijn zeg: hebben ‘we’ twee opendeuren naar Europa. Gaan de sluizen in twee continenten gelijktijdig openstaan! Wat zal dat lekker doorstromen. Een Spaans/Marokkaanse dijkdoorbraak van jewelste! Hier wordt me toch ‘a perfect storm’ gecreeerd vanuit puur politiek opportunisme!
              Zie hier de echte nationale ‘big business’ van illegale mensenstromen: de nationale veiligheid van de EU bedreigen met een soort nucleaire biologische (humanistische) bom – hordes Afrikaanse (geweldadige) jonge mannen – in ruil voor een ‘vrijhandels’ verdragje.
              Da’s nu een mooi ‘inzichtje’ van de andere (Afrikaanse) kant van het immigratie/vluchtelingen beleid…
              Its very Big Business.
              https://www.elsevierweekblad.nl/buitenland/blog/2017/02/marokko-ruziet-met-eu-waarschuwt-voor-nieuwe-migranten-457615/
              https://www.dw.com/en/hundreds-of-migrants-rush-spanish-border-in-ceuta-northern-africa/a-37639483

    8. Gerald30 juli 2018 at 12:35
      BRUINSMA27 juli 2018 at 14:13
      Moet het nu echt een Amerikaan zijn?
      Maar aan de andere kant heeft links en de rest van de islam knuffelaars, die Soros of zo iets.
      Kunnen we dit echt niet zelf ?
      Denk niet dat als Bannon de boel gaat trekken dit een voordeel is eerder andersom.
      In deze denken we dus bijna gelijk?
      Maar is het niet zo dat Soros hier ook grote invloed en een luisterend oor bij links vindt?

      • Reactie op BRUINSMA op 31 juli 2018 om 01:12
        We zijn het min of meer eens, klopt. Maar Soros vind ik wel een ingewikkeld geval. Ik ken medewerkers bij “zijn” Central European University in Boedapest en weet zo hoe hij werkt. Dat spreekt me zeker aan. Maar hij is al heel lang geleden vertrokken naar Amerika, is Amerikaans staatsburger en zou zich als zodanig niet met intern-Hongaarse of -Europese aangelegenheden moeten bemoeien, net als Barron en de Russen dat niet zouden moeten doen. Het ingewikkelde is echter, dat hij ook Hongaars staatsburger is en vanuit die positie het recht heeft zich te bemoeien met Hongaarse zaken. En dat is weer een immens verschil met Bannon en de Russen. Met enige terughoudendheid invloed uitoefenen is misschien een acceptabele strategie, want we zouden het toch vooral zelf moeten doen. Overigens wordt hij vooral belangrijk gemaakt door de overspannen nerveuze acties van de Hongaarse overheid.

        • Dus als Bannon na een kleine investering een paspoort koopt bij Rutte of op Cyprus dan is dat probleem opgelost ?
          De unie is toch ook niets meer waard
          Jan en alle man komt er met gemak in en krijgt meer rechten dan de hunebedbouwer en dit is wel een punt wat in geheel de eu aangepakt moet worden.

          • Iemand als Bannon krijgt echt nooit een Europees paspoort, maar waarom zou hij ook?. En kopen kan al helemaal niet, hoogstens een vervalst.

            In Trouw van vandaag staat een helder artikel, “‘Huurlingen’ van Soros onder vuur”, over de projecten die Soros in Hongarije opzet.

            • Oliebaronnen uit Rusland schijnen hier geen moeite te hebben om via Cyprus aan een pas te komen.
              Bespeur ik nu iets als: deze man kan vervelend worden voor het politbureau dus hij komt er niet in, daar waar een Russische maffialid geen strobreed in de weg gelegd word?
              Ik ben geen fan van Bannon maar dit lijkt mij op het verhinderen dat een legitieme gedachte zich verder kan vormen.

            • Gerald
              Ik heb het gelezen en eerder beantwoord maar werd niet geplaatst probeer het nog eens maar een beetje anders.
              Ik vind dat allemaal een beetje lijken op een splinter in iemands oog en niet de balk in eigen oog willen zien.
              Wat voor tegenwerkingen krijgen partijen als pvv/AFD enzo te verwerken ?
              Van negeren tot straatgevechten door die zwarthemden of op scholen en universiteiten door onderwijzer of Antifa.
              Overal zie je escalatie en heeft men geen les uit het verleden geleerd!
              En hier in is links echt niet het slachtoffer alleen.
              .

    9. Het is een bekend feit dat mensen met dictatoriale trekken en macht uiteindelijk alleen maar ellende veroorzaken. Dat is gewoon een open deur. Zoals het ook een open deur is dat het volk hosanna roept naar een GroteSterkeLeider om vervolgens te schreeuwen dat hij gekruisigd moet worden, of op zijn minst opgeknoopt. Geef het volk genoeg te eten en als ze om een speeltje jengelen geef je hen dat en dan kun je afhankelijk van de macht die je hebt doen wat je wilt. Verkoop mooie praatjes, zorg ervoor dat je een lekker kontje hebt en een leuk smoeltje en velen van het volk gaan gillen van genot. Zo was het, zo is het en zo zal het blijven. .

      • Ik weet niet of Viktor Orban een lekker kontje heeft. Maar goed ik ben geen gay noch vrouw. Maar duidelijk is evenwel dat ie razend populair is. (Zie link 1) Populistisch en populair… Da’s een nagel aan de doodskist van de EC met een alcoholist en een divers mannetje aan de macht.
        Nog 1 jaar hebben ze om het tegen de Visegrad-kampioen op te nemen en dan zullen ze stilletjes van het toneel verdwijnen.
        Het CDA mot ‘m niet en wil hem weg hebben bij de Europese partij waarin zij allebei zitten. Probeert een soort cordon sanitaire op te zetten. ‘T heeft bij Neerlands populist, Wilders, immers geholpen…
        ‘T zijn sluwe kartelmanieren die in de notendop Nederland nog steeds gelden. Maar die provinciale politiek zal het in het Europese parlement niet halen. Viktor Orban is een gewenst en gezien man bij Duitse CSU en de Oostenrijkse evenknie van Buma’s provinciale CDA’tje. Die laatste heeft zelfs een partnerschap met de populistische Oostenrijkse FPO. Die vlieger gaat dus mooi niet op!
        Ben benieuwd of Bannon Viktor uitroept tot Europees populistische leider. Brussel huivert vast bij deze gedachte. Zo’n populaire populist die de grenzen echt weet te beschermen aan’t roer van een populistische internationale, daar krijgen ze vast een kater van.
        Juncker wellicht wat minder dan Timmermans… Maar toch.
        Wellicht dat Viktor dan toch weg wil bij Buma’s groepje van christelijke leiders… Europa is tenslotte barmhartige Samaritaan af en asielmoe. En heeft geen zin in de tientallen wellicht wel honderden miljoenen armzalige Afrikanen, die klaar staan, eventueel met geweld, de grens over te steken naar ‘t beloofde continent.
        Wellicht kan Europa wel zo’n GroteSterkeLeider wel gebruiken, waar u het over heeft. Niet voor de open deur, maar voor een dichte. Want voorlopig roept een ander ‘soort’ volk met luide keel Hosanna! (link 2) En die weten wel waarom zij zo blij met de Afrikaanse ‘vluchteling’ IS….
        Link 1 – http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/07/boem-peiling-bewijst-dat-viktor-orban-ongekend-populair-is-in-hongarije/#comment-886221
        Link 2 – http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/07/isis-is-erg-blij-met-hordes-afrikaanse-vluchtelingen-die-spanje-binnendringen-moge-europa-te-gronde-gaan/

    10. Prima initiatief!
      We moeten af van de bureaucratie en corruptie in de EU en van de invasie van zgn. vluchtelingen! Als je
      € 4000,- per persoon kunt neertellen voor smokkelaars ben je echt geen vluchteling.
      En laten we eens beginnen met de wijn voor EU-bestuurders flink te rantsoeneren zodat ze niet langer beneveld rondlopen.

      • Reactie op Dreamer 27 juli 2018 at 18:06

        Wat een nonsens in zo’n kort stukje tekst. Met € 4000 kun je geen vluchteling zijn??? Stel je hoort bij de rijkere bevolkingsgroep in een land, maar die groep hoort bij de minderheid en wordt bedreigd met de dood en besluit te vertrekken. Je bereid elke prijs te betalen. Dan ben je geen vluchteling??? Stel je familie hangt een geloof aan en wordt daarom niet geaccepteerd, bedreigd en is kansloos. Ze heeft jarenlang elke cent bijeen geschraapt die over was om een familielid naar Europa te kunnen sturen, daar geld te verdienen om de rest van de familie ook te laten gaan. Geen vluchteling??? Iemand heeft een winkeltje, woedt bedreigd, verkoopt zijn hele hebben en houden en vlucht van de schamele opbrengst met zijn gezin naar Europa. Ook geen vluchteling???

        Kapitaal of inkomen heeft helemaal niets te maken met wel of geen vluchteling kunnen zijn. In het algemeen, iemand die om politieke, religieuze of seksuele redenen bedreigd wordt kan nooit beschikken over € 4000? U ziet toch zelf ook wel, dat dit onzinnige argumenten zijn. Anders hoop ik, dat u e.e.a. uitlegt.

        En noemt u eens drie EU-bestuurders die beneveld rondlopen. Als die er zijn, moet niet hun wijn worden gerantsoeneerd, maar moeten ze meteen vertrekken.

    11. De eerste term die in me opkwam toen ik deze plannen hoorde, was “een fraai voorbeeld van Amerikaans imperialisme”. Ik ben benieuwd wat al die critici zullen zeggen, die ertegen zijn, dat Europa zijn visie aan allerlei landen zou willen opleggen. Is Amerika dat nu wel toegestaan, vergelijkbaar wat Rusland in de wereld schijnt te doen? Maar veel zorgen hoeven de democratische kiezers zich niet te maken, want mij lijkt de actie kansloos. Amerika heeft al zoveel krediet verspeeld, dat het vergeefse moeite zal zijn om het Europese veranderingsproces te beïnvloeden.

      • Kijk dan nog eens goed naar het interview dat Fareed Zakaria vlak na de italiaanse verkiezingen in Rome had met Bannon. Bestaat al tijden (incl data analytics), en we laten deze inmenging kennelijk gewoon gebeuren.

        • Het grote verschil is nu, dat het kennelijk georganiseerd gaat worden en daarom dreigender wordt.

            • Reactie op BRUINSMA op 29 juli 2018 om 17:11

              Die toevoeging maakt uw reactie begrijpelijk. Maar Europese socialisten zijn Europees en dat is het grote verschil. Een Amerikaan die probeert het Europese democratische proces te beïnvloeden doet mij erg denken aan Russen die iets vergelijkbaars proberen in Amerika.

          • Ja, oppassen. Manipulatie, wat fake nieuws gewoon is, schijnt normaal te worden. Slechte zaak.

        • Reactie op jan 27 juli 2018 om 23:22

          Ik heb het interview van Fareed Zakaria met Steve Bannon bekeken, maar kan de passage die u noemt niet vinden. Kunt u aangeven wanneer tijdens het gesprek ze het hier over hadden? Het gaat wat dit thema betreft vooral over Italië. Bannon is, heel begrijpelijk, nogal enthousiast over Lega en M5S: jonge mensen die hun keuze gemaakt hebben. Dat ze inmiddels massaal afhaken weet hij dan nog niet.

          Verder vind ik het interview interessant, maar niet verrassend, eerder voorspelbaar. De 50 miljoen verkiezingsfraude door Salvini was toen nog niet aan de orde en daar heeft hij het dan ook niet over,. Nu misschien wel?

          • Zie vandaag de ontmoeting van Trump met Conte.
            Misschien zit het in de interpretatie. Bannon die een grote mond in Rome open doet vlak na de Italiaanse verkiezingen waar Conte wint. En dan Trump die ineens iedereen rechts inhaalt met zijn nieuwe “vriend” Conte? Zou zoiets als Cambridge Analytica deze Italianen geholpen hebben? Het is allemaal zo toevallig….

    12. Wat een belachelijke uitlating over Geert Wilders over de teleurstellende kamerverkiezing van vorig jaar, de PVV had 5 zetels winst en de VVD had verlies.
      Dat de fut er uit is bij de Kuif maakt u ervan, hou eens op met die manipulatie!

      • Het is maar hoe je kijkt. Feitelijk heeft u gelijk. Maar tot vlak voor de verkiezingen gaven de peilingen grote PVV-winsten aan. Die waren na de verkiezingen verdwenen en die neergang ging nog even door. Daarom, de fut is eruit. Maar inderdaad, het waren en zijn maar peilingen. De eerste vuurproef komt volgend jaar.

      • Valt me al mee dat Baudet en zijn piano-spel er niet bij gehaald wordt. Hij is zelfs niet genoemd. De auteur gedraagt zich redelijk netjes voor zijn doen hoor, hoewel hij het toch niet helemaal kon laten. ? Maar u heeft volkomen gelijk. Wilders heeft gewonnen en is de tweede partij van Nederland geworden. Da’s op zich een hele prestatie!

    13. Moet het nu echt een Amerikaan zijn?
      Maar aan de andere kant heeft links en de rest van de islam knuffelaars die soros of zo iets.
      Kunnen we dit echt niet zelf ?
      Denk niet dat als Bannon de boel gaat trekken dit een voordeel is eerder anders om.

    14. Sorry Peter, maar deze organisatie bestaat al lang. Misschien niet officieel, maar kijk naar eens goed naar eerdere opmerkingen van the usual suspects, hier. En nou oppassen voor de volgende Cambridge Analytica. Clonen daarvan zijn al aan het werk geweest in de UK, Italie, Oostenrijk, Hongarije en wie weet waar nog meer. NL????

    15. Eindelijk. Nu zal de corrupte EU wel regeltjes veranderen zodat ze niet mee mogen doen en alles aan elkaar liegen.

    Comments are closed.