Economie trapt ook op de rem

    3
    273

    Leestijd: 3 minuten.

    Het zat er al aan te komen, de VVD gooit haar lievelingskind met het badwater weg, natuurlijk gedwongen door de omstandigheden. Immers, de economie moet door kunnen, banen, inkomsten en daar belasting over heffen, daar draait het hele systeem op. Dus we gaan overdag terug naar 100 kilometer per uur op alle snelwegen, tussen zes uur ‘s ochtends en zeven uur ‘s avonds.

    Dat moet voldoende milieu-ruimte scheppen om volgend jaar 75.000 huizen te kunnen bouwen. Het is een begin en een soort noodverband, om de rest van de economie te laten stomen zijn veel meer maatregelen nodig en daarbij zullen de boeren niet buiten schot kunnen blijven. Tegen het voorjaar zal het Malieveld wel helemaal omgeploegd zijn.

    Maar de VVD heeft nog wat kunnen redden, in de avonduren blijven de oude snelheden van kracht, dus de liefhebbers kunnen dan nog even lekker 130 scheuren op de stukken waar dat nu mag. Een pleister op de wonde. Maar als je toch aan het draaien bent, waarom dan niet een beetje nadenken. In Engeland, veel Amerikaanse staten en grote delen van het Commonwealth geldt een maximum-snelheid van 70 mijl per uur, oftewel 113 kilometer.

    Rond dat af op 110 en je hebt een snelheid die bewezen heeft de doorstroming te bevorderen, die niet te langzaam is om mensen op lange stukken te laten inslapen door verveling en je voorkomt dat mensen op het ene stuk weg opeens op de rem moeten en dan weer niet. Of op de klok moeten kijken om precies om zeven uur, als de avondspits nog volop bezig is, op de rem te kunnen trappen. Voor zo ver ze al 120 halen wat in het westen toch al vrijwel nooit lukt. En als je ‘s avonds met de vlam in de pijp over verlaten wegen in het oosten rijdt is de milieuschade dan opeens veel minder erg?

    De firma die nu alle verkeersborden moet vervangen spint garen en over een paar jaar wordt het wellicht weer anders. Met eenmaal 110 ben je klaar. En dan de handhaving, de politie klaagt steen en been over de werkdruk, maar wedden dat er opeens wel genoeg personeel te vinden is om, naast de trajectcontroles, mobiele controles te bemannen. Veiliger dan je leven wagen in de strijd tegen de georganiseerde misdaad en je krijgt een lintje van de minister van Financiën omdat je de schatkist riant hebt helpen vullen. Want dat het boetes gaat regenen is wel zeker, zeker in het begin. De winst zit vermoedelijk alleen in minder verkeersslachtoffers, al is ook dat twijfelachtig omdat mensen uit verveling vermoedelijk meer gaan bellen en appen.

    Voor grotere bouwprojecten is het onvoldoende dat we straks het gaspedaal loslaten, evenals voor veel andere economische activiteiten. Er zit dus nog meer aan te komen. Dat de boeren daarbij buiten schot blijven is uitgesloten. De veestapel halveren kan niet, dan ben je als kleine boer niet meer rendabel. De oplossing zal dan liggen in concentratie, kleine boeren moeten worden uitgekocht en alleen de grotere bedrijven kunnen blijven voortbestaan.

    VVD-fractieleider Dijkhoff keek serieus en zette bij de aankondiging dat we naar 100 kilometer gaan een ernstig gezicht op. Natuurlijk, de VVD was van gas geven, maar nu moeten we met z’n allen een offer brengen omwille van de baan van de buurman. ‘Zo gaat het in het leven, soms komen er dingen van buiten op je pad waar je mee moet dealen’, aldus een bedrukte Dijkhoff.

    Is dat nou electorale schade? Vermoedelijk valt dat wel mee, want de andere partijen kunnen ook niet anders. Daarom durfde de VVD dit aan. De kans dat een nieuwe Vrroem-partij opduikt die voldoende stemmen haalt is niet zo groot, de gemiddelde Nederlander begrijpt wel dat je eerst brood (en benzine) op de plank moet hebben om het gaspedaal in te kunnen drukken.

    Maar we waren na vele jaren net lekker uit de ergste financiële crisis ooit en dan komt dit allemaal. Mogelijk is het hoogtepunt van het feest al weer voorbij en moet de broekriem worden aangehaald. Er is weer een hoop onzekerheid gecreëerd en de consument heeft in dat soort situaties onderhand een Pavlov-reactie ontwikkeld, hand op de knip.

    3 REACTIES

    1. Ik vermoed dat de verkeersdrukte in Nederland in de toekomst drastisch zal afnemen als de Baby-Boom generatie hun rijbewijzen al dan niet vrijwillig gaan inleveren, op een gegeven moment zijn ze toch te oud om nog te kunnen rijden of men overlijd. Dan komen er minder mensen in Nederland op de weg en wordt het stikstofprobleem van het wegverkeer automatisch opgelost. Ik schat rond het jaar 2040 dus nog maar 20 jaar. En dan zullen er inmiddels ook veel meer emissieloze elektrische auto’s zich op de weg bevinden.
      De boeren blijven ook dan nog zeker nodig en dan kunnen ze er weer vol tegenaan om ons voedsel te produceren. De bevolking zeker in het Noorden van ons land zal dan zeker ook afnemen zodat er minder huizen nodig zijn. Tenzij we de grenzen volledig opengooien voor vluchtelingen uit het o.a. Midden-Oosten. En rond 2100 zal het groot deel van Nederland door de Noordzee de Rijn en de Maas zijn opgeëist. De zeespiegel zal dan zo’n 7 meter zijn gestegen. Groenland is dan vrijwel ijsvrij!

    2. Dat men na uren vergaderen alleen naar buiten komt met een maatregel die de uitstoot van stikstof met minder dan één procent reduceert, geeft de teleurstellende daadkracht van coalitiedemocratie treffend weer. Naast de bestaande verkeersborden die gelden van 19:00 tot 06:00 uur moeten nu miljoenen 100km borden worden neergezet. Het verkeersbeeld zal er niet duidelijker op worden: 50km/uur, 60 km/uur, 70 km/uur, 80 km/uur, 100 km/uur, 120 km/uur, 130 km/uur. Die 110 km/uur van Martinet kan er ook nog wel bij! Het maakt het rijden niet veiliger, maar iedereen heeft zijn plasje mogen doen. Op die manier wordt elk probleem “ingewikkeld”, zoals Rutte steeds zegt. Leve ons poldermodel😶

      • Het gezegde “Zij dronken een glas; deden een plas en de zaak bleef zoals zij was”
        sloeg op de Tweede Grote Vergadering van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Die vergadering begon op 28 november 1716 en duurde maar liefst tot 14 september 1717.
        Zo zie je maar dat de Nederlandse Identiteit aardig “geborgd” is. Zelfs Kamerleden uit andere culturen doen gezellig mee. Het polderen houdt pas op als Nederland onder water staat. Luctor et submergo.

    Comments are closed.