Een spaak in het wiel

    5
    361

    Leestijd: 1 minuten.

    De elektrische auto heeft de toekomst, en dat kan nog lang zo blijven. Fastned, een onderneming die laadstations voor elektrische auto’s bouwt langs snelwegen, ging vrijdag naar de effectenbeurs, maar zag af van een aangekondigde uitgifte van nieuwe aandelen.

    Het is kennelijk niet het goede moment om miljoenen op te halen voor een nieuwe investering in elektrisch vervoer. In het prospectus bij de beursgang wordt beleggers gewezen op de risico’s. Zo is een risico voor de lange termijn dat auto’s die rijden op waterstof de elektrische auto’s kunnen verdringen. Op korte termijn is een van de risico’s het voortbestaan van subsidies op de elektrische auto.

    En daar zit nu de kneep. Nederland heeft al een ware traditie opgebouwd van zigzagbeleid bij het subsidiëren van nieuwe ontwikkelingen in het energie- en milieubeleid. Nu is er gerede twijfel ontstaan over het stimuleren van de elektrische auto.

    Het is al weer even geleden dat inmiddels voormalig leider Sybrand Buma van het CDA waarschuwde voor de gele hesjes. De gewone man die in zijn pruttelende dieseltje voorbijgereden wordt door een dure zwaar gesubsidieerde Tesla zou wel eens in opstand kunnen komen tegen zoveel onrechtvaardigheid. In de Tweede Kamer was er forse kritiek op de hoogte van die subsidie. En dan hadden we recent nog fractieleider Klaas Dijkhoff van de VVD, die vindt dat ook de elektrische rijder zijn “fair share” aan autobelasting moet betalen.

    Wat de grootste regeringspartij wil is nog onduidelijk. Dat komt te staan in het volgende verkiezingsprogramma en zal waarschijnlijk betrokken worden in de onderhandelingen voor de volgende regering. VVD en CDA trappen al langer op de rem als het gaat om maatregelen van het “groenste kabinet ooit”. Door onzekerheid te zaaien over de subsidies hebben ze nu al  een spaak gestoken in het wiel van de elektrische auto.

     

     

    5 REACTIES

    1. Stel dat ik zonnepanelen op mijn dak zou willen.
      Voor mijn huis staan aan de zuidzijde grote bomen van de Gemeente, zo’n 18 meter hoog en die leggen mijn dak 9 van de 12 maanden in de schaduw. Als ik zonnepanelen op het dak leg gaat door die bomen het rendement daarvan met zo’n 40% terug.
      Maar die bomen moeten blijven staan vanwege het groen in de wijk. Bij een rechter maak je geen enkele kans getuige een eerdere uitspraak in een vergelijkbare zaak: de bomen staan er al lang dus ik had kunnen weten….
      Gevolg: ik schaf geen zonnepanelen aan want ik investeer niet in iets onrendabels.

    2. Zo groen is die elektrische auto nu ook weer niet. Zo zitten er een heleboel bijzondere metalen in de batterij. Het kost veel energie om die te maken en hij moet na zo’n 6 jaar vervangen worden. Recyclen van de oude batterij vreet weer energie. En hoe kom je aan de stroom om de batterij op te laden? Zeker in de nacht van gewone conventionele niet groene centrales. Dus waarom zou je een elektrische auto subsidieren. Hij is niet groen en alleen als je auto van de zaak hebt, heb je voordeel van een lage bijtelling.

      • Ik durf de stelling wel aan dat je voorlopig beter op benzine kunt blijven rijden als je het milieu wil sparen. Het klimaat is een heel andere zaak – daar weet niemand wat van.

      • Productie van de accu zorgt voor milieuvervuiling in landen waar de accu wordt geproduceerd; voor de accu zijn “zeldzame aarde metalen” nodig en die moeten ergens gedolven worden.
        De productie daarvan levert veel milieuverontreiniging en uitbuiting van arbeidskrachten op; kortom, het is het verplaatsen van het probleem naar andere landen.
        Dat is op zijn minst hypocriet te noemen.

    3. Politiek bedrijven is een moeilijk vak: En de grootste partij worden/blijven van Nederland en je machtige vriendjes te vriend houden. Het is een eeuwig dilemma. En het gewone volk, ach het gewone volk. Dat is stemvee waar je lekker mee moet gaan dollen in verkiezingstijd. .

    Comments are closed.