Een elektrische auto voor iedereen

    0
    127

    Leestijd: 2 minuten.

    Tennet, de beheerder van het hoogspanningsnet, heeft een begin gemaakt met het aanleggen van een nieuwe stroomkabel van de Eemshaven naar Denemarken. Daar staan veel meer windmolens dan hier en als het flink waait kunnen de Denen hun overschot aan elektriciteit kwijt in ons land. Omgekeerd kan na de aanleg van grote windparken voor onze kust een overschot hier worden getransporteerd naar Denemarken. Het markeert een begin van nieuwe energievoorziening die ook voor de gewone consument grote gevolgen moet gaan krijgen.

    Er is al een stroomkabel naar Noorwegen waar groene stroom wordt opgewekt met waterkracht. En ons stroomnet is al verbonden met dat van België en dat van Duitsland. Bij onze oosterburen werd rond de Kerst zoveel stroom opgewekt met wind dat voorkomen moest worden dat het net overbelast raakte. Daar profiteerden in ons land grote afnemers van, want voor hen was de stroom even gratis.

    Naarmate groene energie toeneemt wordt het afstemmen van vraag en aanbod door fluctuerende prijzen van de stroom steeds belangrijker. Ook als consumenten worden we grotere afnemers van stroom, nu de overheid heeft besloten dat woningen niet langer moeten worden aangesloten op het aardgasnet. In de winter zal ons aller stroomverbruik dus groot worden, doordat we elektriciteit gaan gebruiken voor de verwarming van huizen en andere gebouwen. Bovendien zal het verbruik van de stroom overdag veel groter zijn dan ‘s nachts. Niet alleen in het aanbod van energie zullen grote pieken en dalen optreden, maar ook in de afname van stroom.

    We kunnen er dus rekening mee houden, dat ook voor ons als gewone burgers de stroomprijzen flink gaan schommelen om ons energieverbruik beter af te stemmen op het aanbod. En dat is nu al technisch mogelijk. Dankzij de “slimme” elektriciteitsmeter, die al in veel huizen is aangebracht, is het technisch mogelijk om een energievreter als een wasmachine vanzelf aan te zetten als er veel aanbod is van groene stroom en de prijs laag. Bovendien kunnen we als consumenten zonnepanelen laten aanbrengen en stroom leveren aan het net op momenten dat we die zelf niet nodig hebben.

    Maar het kan nog beter. Als we de benzine-auto inruilen voor een elektrische kunnen we ‘s nachts de stroom van het net halen. Waarschijnlijk wordt het technisch mogelijk om de stroom die we niet nodig hebben om te rijden vanuit de batterij terug te leveren aan het net. De elektrische auto kan dus een nuttige rol spelen in de overgang naar een duurzame energievoorziening.

    Partijen die het goed voor hebben met het milieu kunnen met een nieuwe leus de verkiezingen in: “Een elektrische auto voor iedereen.” Na de Tweede Wereldoorlog kwam in vrijwel alle West-europese landen de auto binnen het bereik van de gewone man. Dat moet met de elektrische auto toch weer kunnen.