Gassen

    0
    83

    Leestijd: 2 minuten.

    140 kilometer per uur. Iedereen leert tijdens zijn rijles dat je dan rustig de 155 kan aantikken want een foutmarge in je teller van 10% is gemiddeld. Rijdt u wel eens 155? Da’s hard hoor. Wij waren vroeger op vakantie naar Italië altijd als de dood voor die paar honderd kilometer door, zoals mijn vader zei, dat pokkeduitsland, omdat ze daar zo godsgruwelijk hard mochten rijden.

    Mijn vader mocht ook zo hard rijden, maar dat kon ie helemaal niet, omdat de auto volzat met vakantierotzooi waarvan je de helft niet nodig had, maar zo was mijn vader nu eenmaal. Bovendien had mijn vader ook in Nederland last van angst voor een kokende motor, waarschijnlijk een trauma uit zijn eigen jeugd. En dat kreeg je van teveel toeren, en die kreeg je door te hard rijden. Harder dan 100 ging de Peugeot van mijn vader dus niet.

     

    Wij waren zo doodsbenauwd op die Duitse snelweg dat we niet inhaalden, zelfs geen vrachtauto’s bergop, waardoor de kwelling nog langer aanhield

     

    Hoe dan ook, wij waren zo doodsbenauwd op die Duitse snelweg dat we niet inhaalden, zelfs geen vrachtauto’s bergop, waardoor de kwelling nog langer aanhield. En pa maar vloeken op die Duitsers met hun snelle auto’s, die daar doorgaans gezellig lachend en rokend in zaten. Ze reden immers maar 200, en 300 mocht ook. Ik herinner me het schrapzetten van mijn vader zodra we de grens over gingen. En inderdaad, meestal kwam binnen de minuut de eerste snelheidsmaniak al aanzetten. ‘Daar gaan we!’, riep ie dan, en WHAM, daar spoot dan zo’n lachende Duitser voorbij, sigaret in de hand, net als de blonde bijrijdster. Harder dan 155 ging de Duitser waarschijnlijk niet, maar het voelde heel anders.

    En nu moest ik dus denken aan die ritjes in Duitsland, toen de PVV en VVD juichden dat de meerderheid van een autoblaadje het een goed idee vindt als we 140 kilometer per uur over Neerlands wegen mogen. 130 was ook al goed, maar 140 vonden de lezers nog beter. Van een autoblaadje! Da’s hetzelfde als de lezers van de Libelle vragen of de subsidie van de breinaalden af mag.

    En zo creëren we dus het zoveelste non nieuws, zogenaamd gebaseerd op een poll. Een poll die geen echte poll is omdat we van tevoren weten wat de respondent gaat zeggen. In dit geval had de respondent ook positief geantwoord op vragen als: moeten vrachtwagens voorgoed verbannen worden van de Nederlandse snelweg? Vindt u dat uw uitzicht wordt verpest door geluidswallen? En vindt u dat vrouwen niet kunnen rijden, en dat ze daar niets aan kunnen doen omdat het nu eenmaal vrouw zijn? Maar dat vrouwen weer goed zijn in hele andere dingen, zoals de vakantie boeken en toevallig altijd de duurste mascara uit het rek vissen?

    Het gevoel, het gaat om het gevoel. Ik had niet gedacht dat we nog eens op dit punt zouden geraken. Echt niet. We gaan nu dus na jaren van optimistische cijfers ten aanzien van teruglopende verkeersincidenten uit eigen beweging het risico vergroten door de snelheid te verhogen. Te beginnen op de A2, want vijf banen en dan maar 100 rijden, dat is niks. En het gaat dus niet om de tijdswinst. Want die is er niet, of nauwelijks. Het gaat om het gevoel. Het gevoel van lekker gassen, het gevoel dat je lekker snel bent. En lekker gevaarlijk. Noem mij rustig een bangerd; van mij hoeft het niet. Maar ik lees dat autoblaadje ook niet, dat zal het wel zijn.

    Volg Frontbencher.nl op Twitter

    Volg Frontbencher.nl op Facebook