Hup, Netherlands, hup

    4
    467

    Leestijd: 2 minuten.

    Nederland gaat niet zonder voorbereiding het nieuwe decennium in. Het landje aan de Noordzee weet de schijnwerpers op zich gericht, nu het zich opmaakt voor het Songfestival in Rotterdam, de Formule1 in Zandvoort en Sail, het oer-Hollandse evenement met de grote zeilboten in Amsterdam.

    Maar “oer-Hollands” kunnen we beter niet meer zeggen. Nederland is sinds 1 januari internationaal te herkennen aan een nieuw  beeldmerk, dat het kabinet heeft gelanceerd.

    Het verouderde logo

    Het logo “NL Netherlands” vervangt het tot nu toe gebruikte ‘tulpje Holland’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen de nieuwe stijl voortaan gebruiken.

    Het vloeit voort uit de strategie die is ontwikkeld om nog duidelijker te laten zien wat Nederland te bieden heeft. Minister Sigrid Kaag, die gaat over buitenlandse handel,

    Het nieuwe beeldmerk

    zei bij de presentatie dat het nieuwe logo breed inzetbaar is, van high tech tot agrifood en van sport tot cultuur. Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.

    En minister Eric Wiebes, die gaat over het klimaat én het investeringsklimaat, vindt het  belangrijk om internationaal uit te dragen waar we goed in zijn. Nederland is de meest concurrerende economie van Europa en nummer 4 wereldwijd.

    Het is duidelijk. Het oude logo doet geen recht aan het aanzien waar we internationaal aanspraak op mogen maken. Het is niet geschikt voor een modern land dat groots en meeslepend mee wil in de vaart der volkeren. Nederland moet af van het oubollige imago van koeien, molens en tulpen dat het woord Holland oproept. We kunnen maar beter af van dat heel verschrikkelijke woord: Holland.

    Maar Nederland zou Nederland niet zijn als ook deze vernieuwing geen weerstand oproept.

    stephenhodes/frontbencher/henk van lierop
    Stephen Hodes bij Radio1

    Stephen Hodes, deskundige op het gebied van toerisme, vindt dat de twee ton die het nieuwe logo kost weggegooid geld is. Volgens hem roept “NL Netherlands” in de wereld geen enkel beeld van herkenning op. Van China tot Spanje weet niemand waar dit voor staat, zei hij in het programma Nieuwsweekend voor Radio1.

    Heeft hij er dan niets van begrepen? We moeten van die herkenning af. Weg met dat H-woord. Laten wij, het Nederlandse volk, het kabinet steunen.

    We kunnen onze kans komende zomer grijpen, als Nederland strijdt om het Europese kampioenschap voetbal. Zou het niet mooi zijn als het Oranjelegioen luidkeels de wereld laat kennis maken met een herboren natie: “Hup, NL Netherlands, hup”. We laten de leeuw toch niet in zijn hemdje staan?

     

    4 REACTIES

    1. Hoort dit tot het politiek correcte inclusieve denken? Zouden Limburgers het erg vinden dat buitenlanders ons als Holland, Hollande, Ollanda kennen? En “Hup Nederland hup” bekt ook niet.
      De vertaling van Nederland in andere talen is veel minder herkenbaar: The Netherlands, Die Niederlände, Pays Bas, Paises Bajos. Oorspronkelijk sloeg Pays Bas op de noordelijke bezittingen van de Bourgondiërs: België en het huidige Nederland. Misschien schofferen we nu de Belgen…Kijk maar naar Macedonië…

      • “”En “Hup Nederland hup” bekt ook niet””.
        Nee, dat klopt en daarom was het van oudsher ‘hup Holland hup’; maar dat mag niet meer in ons correcte land.
        Je zou je als topsporter schamen om ons land te vertegenwoordigen; ik geef ze daarom groot gelijk als ze uitsluitend nog voor zichzelf gaan. En die obligate belletjes bij winst door Rutte of de Koning hoeven ook niet!

    2. Wordt nu definitief afscheid genomen van de oude generaliteitslanden, horen deze nu voortaan echt en volledig bij Nederland, sorry, the Netherlands? Betekent het eveneens dat ook de Nederlanders, nog eens sorry, ik bedoel natuurlijk the Netherlands, buiten Holland echte Nederlanders, sorry, sorry, ik ben nog helemaal van de oude stempel dat ik nog steeds denk dat Nederland en Nederlands, Nederland en Nederlands zijn? Hup, Nederland hup, is natuurlijk te gewoontjes. Gelukkig dat er bewindslieden zijn die ons willen opvoeden in The Netherlandse taal, dat we toffe Netherlanders zijn, niet te verwarren met Neanthalers. De leeuw in zijn hemdje staan, moet dat niet zijn de lion? De hele wereld dient te weten dat wij ”onze” lion, sorry, our lion niet in zijn hemdje laten staan.

    3. Sigrid Agnes Maria Kaag heeft niets met Agrarisch Holland en ze zou niet rusten voor dat die tulp uit het logo verwijderd was, ook Holland klinkt te gewoon!!!
      Net als collega’s Ollongren, Tjeerd en Robbie hebben ze een hele andere agenda voor henzelf in Nederland, in Europa en de wereld.
      Kijk maar eens goed naar het programma van Geert Mak “In Europa” vooral naar het hoofdstuk: Hoogmoed komt voor de val….

    Comments are closed.