Koekoeksjong

    4
    200

    Leestijd: 1 minuten.

    Gaat Lelystad Airport ooit nog vliegen of is er sprake van een doodgeboren jong? Het gesternte is niet goed. Lelystad Airport zou vakantievluchten moeten gaan overnemen van Schiphol, dat aan de grens dreigt te raken van de toegestane vliegbewegingen. Op het oog logisch dus om wat druk van de ketel te halen via Lelystad. Maar dat betekent Milieu Effect Rapportages, inpassen van de vliegbewegingen onder de invliegroutes die voor Schiphol al vast liggen en vooral dealen met veel weerstand van bewoners in natuurgebieden als de Veluwe en de Achterhoek.

    En dan komt er nog een keer de Europese Commissie die de plannen afkeurt omdat het alleen om uitwijken gaat. Opening van een nieuwe luchthaven zou ook moeten betekenen dat andere marktpartijen toegang zouden moeten krijgen. En voor je het weet heb je tien binnenlandse en buitenlandse maatschappijen die via Lelystad willen vliegen. Veel meer dan de bedoeling was en dus meer geluidsoverlast dan gepland. Nieuwe MER’s dus.

    En tot overmaat van ramp willen een aantal chartermaatschappijen helemaal niet naar Lelystad, hun clientèle zit in de randstad. De discussie over Lelystad Airport is dan ook een stevige splijtzwam in de coalitie geworden. CDA, D66 en ChristenUnie willen dat Lelystad alleen maar een overloop wordt voor chartervluchten die op Schiphol niet meer terecht kunnen. Een zelfstandig groeiende luchthaven is een brug te ver. De VVD denkt dat het niet openen van Lelystad als luchthaven naast Schiphol schadelijk is voor de Nederlandse economie als geheel. Meer ruimte voor Schiphol is immers meer groei.

    Klinkt leuk, maar zo lang coalitiepartners CDA en ChristenUnie hun kiezers hebben zitten in de bible belt, dus precies onder de aanvliegroutes van Lelystad Airport, wordt het een moeizame zaak. Focussen op de ultieme oplossing voor een luchthaven in zee blijft dan ook geboden, goed voor de economie en ook goed voor de kustverdediging waar we over een paar decennia toch aan moeten geloven wegens het stijgen van de zeespiegel omdat alle klimaatafspraken het toch al niet meer gaan redden.

    4 REACTIES

    1. Schiphol moet niet groeien maar krimpen. ☝🏿
      Bouwen in zee kost onzinnig veel geld. Mag de burger vast betalen… Meer vliegtuigen is boekhoudkundig meer CO2-uitstoot terwijl onze regering met een meerderheid van het parlement binnenkort een klimaatwet tekent voor een CO2-reductie van maar liefst 95%.
      En hoeveel CO2 produceert Schiphol nu al?
      Die overgebleven 5%?
      En in 2050? 🥺
      Staat zo iets al in de boekhouding? Als een wettelijke accountantsmaatregel? Of doet men daar niet aan en kijkt men alleen naar de burger hoeveel die bezuinigt?
      Weet u…
      Ik zeg het niet graag: volgens mij worden we geregeerd door een stelletje malloten.
      Goed voor de economie = niet goed voor het klimaat.
      Ook u regering moet eens echt kiezen! ‘T is het een of het ander. Beide KAN CO2-technisch NIET.
      Want het water staat de burger straks tot aan de lippen.
      Eerst financieel…
      En dan…
      Ondertussen wordt het heter en heter.
      Maar Schiphol (met grootaandeelhouder de Staat) MOET blijven groeien. Da’s goed voor de Staat! Denk toch eens logisch boekhoudkundig na! CO2-uitstoot MOET wettelijk naar beneden met 95%. Schiphol MAG niet groeien, da’s toch zonneklaar. 👏🏽

    2. Deze affaire laat zien hoe de politiek in dit land werkt. De voorwaarden voor de opening van ‘Lelystad’ zijn jaren geleden voorgekookt o.l.v. heer Alders en de protesten uit de hele omgeving, voornamelijk gebaseerd op de verwachte geluidsoverlast door het vliegen op minder dan 1000m. hoogte, kregen geen enkel gehoor.
      Pas toen een kiene ingenieur de afwijkingen in de M.E.R. aan de kaak stelde, ontstond enige beweging.
      Zou het dan toch zo zijn dat leugens zich uiteindelijk tegen de auteur daarvan richten?

    3. Vrachtvluchten in zee . Geen grote dure aankomsthallen voor passagiers nodig geen extra verbindingen voor miljoenen passagiers naar zee . Alleen maar een weg waar vrachtverkeer over kan met laad en los platform

    Comments are closed.