Omtzigt rijdt Tesla in de wielen

    8
    429

    Leestijd: 0 minuten.

    Pieter Omtzigt, lid van de Tweede Kamer voor het CDA, is een man met een missie. Hij vindt het niet rechtvaardig dat een manager met een leasebak tienduizenden euro’s aan subsidie opstrijkt voor zijn elektrische auto, terwijl de gewone man per maand een slordige driehonderd euro kwijt is aan zijn tweedehands dieseltje.

    En dat omwille van het klimaat. Als de elektrische auto op groene stroom rijdt, wat in veel gevallen niet zo is, zou dat flink schelen in de uitstoot van het broeikasgas CO2.

    Door het hardnekkige toedoen van Omtzigt heeft de regering nu uitgerekend dat elke ton CO2 die met elektrisch rijden bespaard wordt de schatkist 1700 euro kost. En dat, zegt Omtzigt, terwijl de industrie uitstootrechten kan kopen voor 23 euro per ton.

    Omtzigt heeft gelijk. Die 23 euro per ton is veel te weinig om het klimaatprobleem echt aan te pakken.

    8 REACTIES

    1. Is de Tesla fabriek eigenlijk wel een milieuvriendelijk bedrijf of stoten zij ook grote hoeveelheden CO2 uit. En wat doen ze met de na 4 of 5 jaar versleten accu’s.
      Met pijn in mijn hart heb ik besloten niet meer in een diesel te rijden. Ik rijd nu in een benzine auto, die schijnen milieuvriendelijker te zijn, maar ik ben nog lang niet toe aan een Tesla. Zelfs niet als ik hem kon betalen.
      Bovendien ziet de Nederlandse regering de bui al hangen dat men over gaat op een Tesla, dus verzinnen ze hier ook een extra belasting voor. Want diesel rijders leveren nl. veel milieubelasting op. Zeker nu de “sjoemel diesels” aan het licht zijn gekomen. Dus wanneer zij overstappen op een Tesla dalen de milieu belastinginkomsten te veel.

    2. Die neurochirug die een Tesla van een ton wil kopen, staat niet model voor alle Nederlandse geïnteresseerden die een elektrische auto overwegen, maar over de streep moeten worden getrokken met een subsidie. Dat daar ook een enkeling gebruik van maakt die het niet nodig heeft, hoort bij ons rechtsstelsel. Superrijken krijgen tenslotte ook AOW. Daarom is die bovengrens van € 50.000 ook een gezonde correctie, die Omtzigt overigens kende.

      Tip voor u: leest u het antwoord (jan. 2019) op de schriftelijke vragen (dec. 2018) eens. Dat geeft heel wat duidelijkheid.

    3. @Lezer
      Ik krijg – gezien de laatste zin van uw betoog – sterk het gevoel dat voor u de druiven zuur zijn nu Pieter Omtzigt van het CDA !!! op het idee is gekomen te laten uitrekenen wat de WÉRKELIJKE kosten zijn “van het opgang brengen van een ontwikkeling”.
      Jammer dat niet een van uw 🌲groen-linkse vriendjes op dat idee is gekomen (te dom?, of hebben ze een verborgen agenda?)

      • Die werkelijke kosten moeten natuurlijk bekend worden en die worden dat gelukkig ook binnenkort. Maar de ontwikkeling naar een groene, duurzame samenleving zal er niet door gestopt worden. Teveel mensen zijn er al van overtuigd dat er iets ingrijpends moet gebeuren en dat dat veel gaat kosten. De discussie gaat nu vooral nog over de manier waarop die transitie zal plaatsvinden en de tijd die daarvoor wordt genomen. En dat zijn wat mij betreft heel gezonde en noodzakelijke discussies.
        Kijk voor de grap eens 30 jaar terug. Hoeveel mensen waren toen overtuigd van de klimaatproblemen van vandaag, zoals een te verwachten zeespiegelstijging. Nu is een enkeling nog niet overtuigd, de menselijke invloed is wel punt van discussie en ook de mogelijkheid om het tij nog te keren. Maar die laatste fatalistische houding hoor je ook steeds minder, in Nederland alleen nog bij FvD en PVV, een minderheid dus.

      • Het wordt me te ingewikkeld met @Lezer. Ik dacht even leuk te zijn, maar vergat het terug te zetten en cookies kunnen alleen verwijderd worden, niet aangepast. Bovendien was @Lezer eigenlijk ook helemaal niet leuk. Wat een droefenis vandaag, ondanks het zonnetje buiten. Zo, met deze overbodige volzinnen is @Lezer vervangen.

    4. De regeling wordt vanaf januari 2019 afgebouwd. Per 1 januari aangepast en geldt die lagere bijtelling voor auto’s tot € 50.000. Voor de catalogusprijs boven dat bedrag gelden de regels die ook voor alle andere auto’s gelden, namelijk 22% bijtelling. En vanaf 2021 geldt die 22% voor alle auto’s. Die subsidies waren dus echt subsidies om een ontwikkeling op gang te brengen, zoals zo vaak gebeurt. Je moet tenslotte ergens beginnen. Omtzigt wist dit, maar probeerde er toch mee te scoren.

      • @Lezer 31 jan 12:24
        Ik weet niet hoe de regering die berekening heeft gemaakt. Is het het aantal elekrische auto’s x CO2-uitstoot in die klasse afgezet tegen de verstrekte subsidie? Over hoeveel jaren is dit berekend? Bekritiseert Omtzigt nu die subsidie of de CO2 heffing van het bedrijfsleven? Uw bewering dat daarmee een ontwikkeling is gesubsidieerd is natuurlijk quatsch. Een neurochirurg van Groenlinks die een Tesla wil kopen van een ton, laat zich echt niet weerhouden als een subsidie van € 7000 niet wordt verstrekt. Tesla zal er geen auto minder om verkopen. Het is de zoveelste subsidie die in verkeerde handen komt en wordt afgebouwd als de gewone man ervan wil profiteren. Omtzigt is een hardwerkende parlementariër die ik hoger heb zitten dan die Groenlinkse roeptoeter.

    Comments are closed.