Op de koffie

    5
    306

    Leestijd: 0 minuten.

    Minister Wopke Hoekstra van FinancIën was vanmorgen te gast bij zijn Franse ambtgenoot Bruno Le Maire, nadat de Nederlandse staat tot ongenoegen van de Fransen in alle stilte aandelen Air France-KLM had gekocht.

    Het vroege tijdstip, acht uur ’s morgens, roept volgens waarnemers de vraag op of Hoekstra werd ontvangen als een welkome gast of dat hij gewoon door het machtige Frankrijk op het matje werd geroepen.

    Wordt hier het verschil in cultuur tussen Frankrijk en ons land niet treffend duidelijk? Is acht uur voor een hardwerkende Nederlander niet een gebruikelijk tijdstip?

    5 REACTIES

    1. Hier is weer duidelijk dat de EU bestaat uit 27 landen waar het draait om eigen volk eerst. De mascho’s rollen met hun spierballen. Hun achterban thuis, zoals de media, roepen hoera als er weer een klap uitgedeeld en een klap van de tegenstander handig gepareerd werd. Maar we mogen niet vergeten dat stemmen heel belangrijk is. Als wij niet gaan stemmen komt er nooit een Europa dat wel met elkaar samenwerkt. We blijven maar juichen en roepen, als er landen zijn die met elkaar aan het knokken slaan om het eigen volk eerst principe hoog te houden. Eerst dacht ik het is 1-0 voor Frankrijk, maar nu schijnt het 1-1 te zijn terwijl Frankrijk tegen het dappere Nederland een offensief is begonnen. Ik zing me helemaal suf: Hup Holland hup, laat de leeuw niet in zijn hempje staan. Hup Holland, hup, wij kunnen de hele wereld (dus zeker Frankrijk) aan. Ik denk dat China straks de boel overneemt en dan is het probleem opgelost.

      • Ik hoop van ganser harte dat die Europese uniestaat er nooit komt.
        Ik heb absoluut geen zijn in een nieuwe periode van bestuur in Brussel zoals vroeger met Philips II, net zo min als in een bezetting onder Frans of Duits bestuur! De geschiedenis heeft uitgewezen dat zoiets niets al ellende brengt.
        Samenwerken op economische gebied is prima maar een onbeduidende provincie van de EU worden niet.

        Ik blijf me tegen de EU verzetten en stem mede daarom FvD; die zullen niet de totale macht krijgen maar kunnen wel een heel lastige stoorzender worden, in combinatie met andere partijen. Kortom, ik ben Nederlander en dat wil ik zo houden.

        • @Joop,
          Het is duidelijk dat met een extra eurozone-begroting de ever closer union een nieuwe fase van ‘integratie’ ingaat. Rutte en Hoekstra, VVD en CDA dus, hebben er voor gekozen, samen met D66 en de CU, financieel nog dieper in de integratie-val te stappen. Immers: een extra begrotingsmechanisme voor overheveling van (transfer) gelden is hier TOCH geboren.
          Da’s precies wat Frankrijk wenste en Nederland laat zich ringeloren. Ook al beweert Rutte voor de bühne dat er ‘zware’ sloten op zitten, zullen de sleutels er van toch in Duits-Franse bezit komen.
          En zo worden we toch verder stapje voor stapje, de Federatie van EU-staten in gedwongen. Neem daarbij dat deze regering ook nog eens voor het eerste Europese ministerie (van Justitie en Veiligheid) tekende en haar bevolking garant stelde voor grote Europese banken en het plaatje van de grote sprong voorwaarts naar een verdere vorming Verenigde staten van Europa vormt zich helder zonder parlementaire tegenbeweging.
          Op de PVV en FvD na. En een beetje SP met 50Plus…
          Deze VVD/CDA/EU trein dendert voort, rap closer en closer wordend. Wat dat betreft heeft u gelijk: er is tegenwicht nodig. NL gaat in de uitverkoop. Dankzij Rutte en Hoekstra.

          • Vervolg: vanuit deze gedachte is wellicht in’t geheim besloten om ook op z’n Frans te gaan opereren? Zo van: “If you can’t beat them, join them?”
            En voilà, we integeren heel activistisch voorwaarts in’t geheim weliswaar (om daarmee de Tweede Kamer te passeren) op z’n Frans en schaffen een flink pakket bedrijfsaandelen aan.
            In Air-France/KLM om nog closer dan closer te zijn.
            Om via een gezamenlijke ‘staatsonderneming’ nog sneller te integreren. Zo snel dat zelfs de Fransen er van schrikken???

            Voilà, van de schrik bekomen, zitten onze ministers van financiën nu gezellig bij elkaar op de koffie. En er wordt besloten het gezamenlijke belang te benadrukken. Air-France/KLM is nu een gezamenlijk gedeeld staatsbezit. Integratie ‘mag’ wat kosten…
            Via een Hollands-Franse luchtvloot. Via de Nederlandse staatsschuld.
            Via een geheime ‘transfer’. Zijn de Fransen stiekem – achteraf gezien – toch blij? Nu kunnen ze samen met Nederland immers de schulden delen…

            • Overigens: over op de koffie gaan gesproken, wist u dat in Den Helder de Franse admiraal Christophe Prazuck een bakkie deed met onze admiraal Rob Kramer? Deze maand (zie link) zo bericht Elsevier moet het kabinet beslissen wie voor 2,5 miljard een nieuwe generatie onderzeeboten mag bouwen. De Franse Navel Groep gooit hoge ogen…
              Ondertussen hebben de admiraals besloten dat NL met een fregat het vliegdekschip Chaurles de Gaulle gaat bewaken. Zie hier nog meer Frans/Nederlandse samenwerking.
              De Franse/Nederlandse koffie smaakt voor het kabinet duidelijk naar meer. Zowel in de lucht als ook ter zee.
              En ter land? Wel, voorals nog dan alleen in Europees verband: voornamelijk in’t eurozone begrotingsland.
              Het zijn ‘kapitale’ sprongen die dit kabinet maakt.
              Hopelijk niet met de Franse slag…
              Elke NL-toerist weet: Franse koffie op de Champs Elysees is erg pittig. Als je de rekening krijgt.
              https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/03/franse-marine-chef-wil-meer-samenwerken-met-den-helder-675447/

    Comments are closed.