Overheid stort zich in “vrije” markt

    2
    485

    Leestijd: 2 minuten.

    De Staat heeft in alle stilte 680 miljoen euro neergeteld om aandelen in Air France-KLM te kopen en zo een belang van 12,68 procent in het aandelenkapitaal op te bouwen. Nederland koopt zeggenschap in de onderneming om zo de economische belangen rond de luchtvaart in ons land veilig te stellen. Het besluit viel goed in politiek Den Haag. Kennelijk verwachten onze volksvertegenwoordigers niet meer alle heil van wat genoemd wordt de vrije markt om de welvaart te vergroten.

    Een dag eerder was een meerderheid ook al positief over de overname van het postbedrijf Sandd door PostNL. PostNL komt voort uit het staatsbedrijf der PTT en dat werd geprivatiseerd, omdat een vrije postmarkt met concurrerende bedrijven goed zou zijn voor bedrijven en burgers. Nu krijgt PostNL als particulier bedrijf een monopolie als het aan een meerderheid in de Tweede Kamer ligt.

    Toch wordt vooral uit liberale kring gewaarschuwd voor inmenging van de overheid in het Nederlandse bedrijfsleven. Het zou leiden tot ondernemingen die onvoldoende oog zouden hebben voor rentabiliteit en het zou de bedrijven daardoor te weinig concurrerend maken in internationale markten.

    Vreemd is die vrees niet. Jarenlang heeft het spook van de scheepsbouwgigant RSV boven ons land gehangen. De noodlijdende scheepsbouw in Nederland werd jarenlang door de overheid overeind gehouden. De geruchtmakende parlementaire RSV-enquete bracht in de jaren tachtig aan het licht dat te grote bemoeienis van de overheid alleen maar uitstel van executie was voor de scheepsbouw in ons land. Staatssteun stond gelijk aan water naar de zee dragen.

    Toen in 1996 vliegtuigbouwer Fokker failliet ging was steun van de overheid niet meer vanzelfsprekend. Iedereen betreurde dat Nederland niet langer een zelfscheppende vliegtuigindustrie had, maar de emoties mochten niet de overhand krijgen. Gewaarschuwd werd voor een overdreven “oranjegevoel”.

    En zo lag niemand er wakker van dat “onze” vrachtwagenbouwer DAF in Amerikaanse handen kwam, ons aller KLM werd overgenomen door Air France of de winkelketen Kruidvat een Chinese eigenaar kreeg.

    De kredietcrisis leidde ertoe dat de Nederlandse staat moest ingrijpen om de grote banken in ons land te redden. Het geloof in de vrije markt kreeg toen een grote knauw. En er werden ook grote vraagtekens geplaatst bij de positie van Nederlandse bedrijven in de grote boze wereld, toen de Mexicaanse miljardair Carlos Slim in 2013 het geprivatiseerde KPN dreigde over te nemen. Vitale infrastructuur zoals telefonie en internet zou dan in ons land niet meer vanzelfsprekend kunnen zijn. Het leidde tot nieuwe regels die een “vijandige” overname van grote beursgenoteerde ondernemingen moesten tegen gaan.

    Zo kon twee jaar geleden de overname van Unilever door het Amerikaanse Kraft Heinz worden afgewend, maar dit had wel tot gevolg dat het Brits-Nederlandse concern de margarinefabrieken verkocht onder druk van aandeelhouders. Eveneens in 2017 kwam er een vijandig bod van het Amerikaanse verfconcern PPG op branchegenoot Akzo. Ook deze overname werd verijdeld, maar wel met het gevolg dat Akzo de chemietak van het concern van de hand deed.

    Nederland heeft als klein land met grote internationaal opererende bedrijven belang bij een vrije markt, maar regering en parlement zijn niet langer blind voor de nadelen ervan, en ook niet voor buitenlandse overheden die zich niet aan de spelregels houden. Niemand vraagt zich af of 680 miljoen steken in Air France-KLM een goede belegging is. Het gaat niet om rendement, maar om macht.

     

     

     

     

    2 REACTIES

    1. Als de overheid zich nu eens even voortvarend zou storten op de energietransitie dan leende zij net zo voortvarend met ‘goedkoop’ geld 300 miljard om in de toekomst van dit land te investeren. Een belegging die generaties lang mooi zou renderen en terugbetaald zou worden door al die generaties en bedrijven die daar gebruik van maken.
      Helaas gaat deze voortvarendheid niet op. KLM mag vervuilen en blijven groeien en door de ‘vuilgroenste’ kabinet ooit gesteund zien van uw en mijn belastinggeld terwijl het stiefkindje klimaat verweesd wordt overgeheveld naar de portemonnee van burgers van één generatie en vooral buiten Staatsbegroting en Staatsschuld wordt geleidt. Uw koopkracht evenwel slopend.
      Want waarom zorgen voor je eigen burgers als ze nergens heen kunnen en via hun energierekening kunnen worden uitgeperst? KLM heeft natuurlijk passagiers, die vliegen snel weg….
      Da’s onfortuinlijk voor dit kabinet. Ongrijpbaar om te belasten.
      Meer dan een half miljard dus, voor zeggenschap in luchtvervuiling? En trots dat ze zijn…. Het groenste kabinet ooit! Kijk ze zichzelf op de schouders kloppen. Voortvarend hoor…. 🤨

    2. Het is onacceptabel dat Air France de totale zeggenschap heeft over Air France-KLM terwijl bij KLM veruit het meest wordt verdiend.
      Deze Franse zeggenschap leidt er voornamelijk toe dat de Fransen ons op termijn kunnen dwingen aan hun eisen te voldoen op straffe van ontmantelen van KLM. Daarom is het verkrijgen van eenzelfde percentage aandelen als de Fransen volstrekt terecht.
      Frankrijk en Duitsland mogen den ken dat zij de dienst in de EU uitmaken maar daar dienen wij ons tegen verzetten, in het belang van onszelf.
      Verzet je op elke manier tegen een Verenigde Staten van Europa onder leiding van Berlijn en Parijs!

    Comments are closed.