Partijen profiteren niet van extra publiciteit

    0
    74

    Leestijd: 2 minuten.

    In een verkiezingscampagne hebben politieke partijen maar één doel voor ogen: in de publiciteit komen. Want publiciteit betekent extra aandacht van de kiezers en dus (hopelijk) meer potentiële Kamerzetels. Voor publiciteit moet je meestal flink je best doen, maar er zijn een paar momenten in de campagne waarop ze gratis op je af komt: bij de presentatie van het verkiezingsprogramma en bij het lanceren van de nieuwe lijsttrekker.

    Afgelopen week brachten drie partijen hun nieuwe verkiezingsprogramma in de openbaarheid: SP, CDA en ChristenUnie. De SP op donderdag, het CDA op woensdag en de ChristenUnie op vrijdag. Aan deze gebeurtenissen werd door alle media ruimschoots aandacht besteed. Bij SP en CDA misschien iets meer dan bij de ChristenUnie, want dat zijn nu eenmaal grotere partijen. Maar ook “Hoopvol realistisch”, zoals het ChristenUnie-programma heet, kwam volop in de schijnwerpers.

    En heeft het geholpen? Zondag kwam Maurice de Hond gewoontegetrouw met nieuwe peilingen. De SP stond daarin een week geleden op 13 zetels. Nu, na een week vol publiciteit, staat ze nog steeds op 13 zetels. Ook het CDA lijkt niet te hebben geprofiteerd van alle media-aandacht die zijn nieuwe verkiezingsprogramma opleverde: een week geleden 17 zetels, nu weer 17 zetels. En de ChristenUnie? Een week terug 6 zetels, nu opnieuw 6 zetels.

    De PvdA heeft haar nieuwe verkiezingsprogramma nog niet gepresenteerd (dat gebeurt pas over een week). Wel liet ze vast een belangrijk punt lekken: het eigen risico in de zorg zal worden afgeschaft en dat wordt betaald met een belastingverhoging. Nog veel meer publiciteit kregen de sociaaldemocraten door hun lijsttrekkersstrijd. De PvdA is de enige grote partij waar nog niet duidelijk is wie de kandidatenlijst bij de verkiezingen gaat aanvoeren. Partijleider Diederik Samsom wil nog een keer, maar vorige week meldde zich officieel een tegenkandidaat: Kamerlid Jacques Monasch. Bovendien lekte uit dat vicepremier Lodewijk Asscher ook wil meedoen. Verder werd nog eens bekend dat niet-leden à raison van 2 euro straks mogen meestemmen in de PvdA-lijsttrekkersverkiezing.

    Dit alles zorgde voor zeer veel publiciteit. De PvdA kwam op alle voorpagina’s en in alle televisiejournaals. En wat was het resultaat? Bij Maurice de Hond scoorde de PvdA gisteren een schamele 10 zetels, evenveel als de week ervoor. En de week daarvoor.

    fons1

    Fons Kockelmans werkte jarenlang in Den Haag als parlementair verslaggever. Hij schreef onder meer het boek De Haagse Werkelijkheid. Vorig jaar verscheen zijn nieuwste boek ‘Van verzuiling tot versplintering. De Nederlandse politiek sinds de Nacht van Schmelzer’.

    Bekijk meer opinie op Achterkamertjes.nl

    Bekijk hier het volledige overzicht van alle peilingen

    Volg Frontbencher op twitter

    Like Frontbencher op Facebook