Toch weer een vliegtaks?

    5
    289

    Leestijd: 2 minuten.

    Wij hebben het als Nederlanders best goed voor met het milieu. We nemen in de winkel geen plastic tasje meer aan en we zijn het hele jaar bezig met het scheiden van ons afval, dat we dan ook nog eens keurig naar de glasbak of de milieustraat brengen. Dus gun ons dan de guilty pleasure om een keer per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan. Wat maakt dat nou uit? Wereldwijd draagt het vliegverkeer maar 2 procent bij aan de uitstoot van het broeikasgas CO2.

    Maar in ons land, met de enorme luchthaven Schiphol, is dat 7 procent van de CO2-uitstoot. Volgens deskundigen groeit de luchtvaart wereldwijd met 5 procent per jaar. Dat is niet verwonderlijk. De luchtvaart hoeft geen accijns te betalen op de brandstof kerosine en de vliegreis is goedkoper dan de veel minder vervuilende treinreis. Dus zit het er voorlopig niet in dat wij als prijsbewuste Nederlanders af gaan zien van een vliegreis.

    Toch kan het, milieuvriendelijk vliegen. Beter gezegd, het is technisch mogelijk. We konden al in de krant lezen dat een passagiersvliegtuig een vlucht heeft gemaakt op frituurvet in plaats van fossiele brandstof. Dat bewijst dat het mogelijk is om met biologisch materiaal vliegtuigbrandstof te maken, biokerosine dus. Het is goed voor het milieu, maar het heeft ook een nadeel. Biokerosine kost geld, veel geld. Het is drie keer zo duur als gewone kerosine.

    Dus wat gaat dat wel niet kosten, zo’n milieubewuste vliegvakantie? Een heffing van € 7,80 op vluchten binnen Europa en € 31,30 op intercontinentale vluchten, meldde het Leidsch Dagblad vrijdag. De bron is een stuk dat staatssecretaris Sharon Dijksma (milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De demissionaire bewindsvrouw verbindt er geen conclusies aan. Ze laat de beslissing over aan het nieuwe kabinet.

    Of het nieuwe kabinet zijn vingers hieraan wil branden, is nog maar de vraag. Je zou het bijna vergeten, maar ons land kende al eens een vliegtaks. Van 1 juli 2008 tot 1 juli 2009 moesten we € 11,25 extra neertellen voor een vlucht binnen de Europese Unie en € 45,- voor een intercontinentale vlucht. Daar ging een rechtszaak tegen de staat aan vooraf. Het bedrijfsleven liep er, inclusief de vakbeweging,  tegen te hoop. De vliegtaks joeg reizigers de grens over ten koste van bedrijven en banen in ons land. De toenmalig minister van Verkeer, Camiel Eurlings, maakte zich daarop met succes sterk voor afschaffing van de vliegtaks.

    Intussen is er  wel het een en ander veranderd. We hebben nu het klimaatverdrag van Parijs dat ons verplicht de uitstoot van CO2 te beperken. Bovendien heeft Duitsland een vliegtaks ingevoerd, waardoor niet meer gevreesd hoeft te worden dat Nederlanders massaal gaan uitwijken voor een goedkopere vlucht. Op Schiphol zal volgens het rapport de komende jaren na de invoering van een vliegtaks niet minder worden gevlogen. Wel zal de groei afvlakken. Hoe erg moeten we dat vinden?

     

     

    5 REACTIES

    1. Tja, vliegen, afgezien van de CO2 uitstoot vervuilt een vliegtuig de lucht zeer met giftige ultra fijnstof. Bio brandstof is dat de oplossing? Frituurvet lijkt me nou ook niet zo schoon, maar ja hoe moet het anders? Waterstof misschien?schijnt ook veiliger te zijn bij een crash. Maar hoe komen we aan zulke hoeveelheden waterstof. Er valt nog heel wat te onderzoeken.
      Toch vermoed ik dat een trein nu nog schoner is. Het rendement ligt gewoon hoger en er bestaat gewoon de mogelijkheid om meer en meer groene stroom op te wekken.

      • Beste Roel,
        Ja, plantaardig frituurvet zal misschien we schoner
        zijn als brandstof voor vliegtuigen dan kerosine.
        Maar dan zullen we toch wel een hele industrie
        moeten opzetten, die dit frituurvet produceert.
        Zal dat geen vervuiling opleveren?
        Ik schreef: laten we de vervuiling eens per persoon
        bekijken. Dan gaan rendementsvergelijkingen van
        vliegtuig en trein toch wel mank. Een vliegtuig zit
        meestal (redelijk) vol, ook de lijndiensten. Dat geldt
        niet voor de trein, zeker niet buiten de spitsuren.
        Als ik in Hilversum in de avond voor het spoor sta
        te wachten rijden daar lange treinen, waar soms maar
        drie mensen inzitten. Misschien wel op groene stroom?
        Maar je weet, groene stroom is wel milieuvriendelijk,
        maar zonder subsidie’s van de overheid ook nog steeds
        niet rendabel. Het hoge rendement haalt het openbaar
        vervoer in de spits. Buiten de spits is het een drama.
        En dat geldt zeker niet voor het vliegverkeer.
        Groet, Bert.

        • Bert, er zijn diverse onderzoeken geweest, van gerenommeerde onderzoekers, die aantonen dat een vliegtuig tijdens een vlucht in Europa ongeveer 10x zoveel CO2 per reiziger produceert dan een trein. Met de auto is het iets voordeliger. Reizen per trein is qua CO2 uitstoot verreweg het gunstigste. Reizen naar verre bestemmingen levert een ander beeld op, maar dan is de trein ook geen alternatief meer.

        • Met alle respect, Bert, maar je doet wat veel wordt gedaan, namelijk appels en peren vergelijken. Je kunt niet de milieubelasting a.g.v. een vliegreis Amsterdam-Parijs vergelijken met een treinreis Arnhem-Winterswijk buiten de spits. Vergelijken met een treinreis over hetzelfde traject als de vliegreis levert wel een zinnige uitkomst en dan is het verschil heel duidelijk.

    2. In de gehele wereld wil men graag vliegreizen maken naar verre bestemmingen. Of zakelijk, of voor pleasure. Elk jaar vlieg ik drie keer naar mijn “brother” Juan op Gran Canaria: Een vliegreis van ruim drie en een half uur.
      In een vliegtuig van Transavia met meer dan driehonderd medepassagiers. Een ticket is niet duur, zeker buiten vakantietijd. Het zou, in mijn ogen best wel eens nuttig zijn de vervuiling en ook eens het fossiele brandstofverbruik per persoon te bekijken.
      Je spreekt over “de veel minder vervuilende treinreis”. In mijn ogen
      wel een cliché. Als de electriciteit voor deze rijdende trein opgewekt
      wordt in een kolencentrale? Is deze trein dan wel zo schoon?
      Ik zou het leuk vinden als jullie als redactie van frontbencher ook eens
      zouden reageren op de emails vanuit ons, goedbedoelende Nederlanders.
      Bert.

    Comments are closed.