Tol op Duitse wegen nog ver weg

    0
    87

    Leestijd: 2 minuten.

    Na lang touwtrekken met de Europese Commissie heeft Duitsland dan toch een akkoord over tolheffing op Duitse snelwegen. De tarieven worden verlaagd en het belangrijkste, de tol gaat niet alleen voor buitenlanders gelden, maar ook voor Duitsers. Tenminste, als die niet in een superschone auto rondrijden.

    Bovendien worden de provinciale wegen ontzien waardoor grensbewoners die bij de buren gaan shoppen, niet hoeven te betalen. Desondanks stappen Nederland en Oostenrijk naar de rechter. België en Denemarken sluiten zich mogelijk aan.

    De Duitse minister van Verkeer Dobrindt had het al bijna opgegeven. Het prestigeproject

    henk van lierop/frontbencher/dobrindt
    Minister Dobrindt

    van de Beierse coalitiepartij CSU stuitte in Europa op grote bezwaren. Brussel zette vorig jaar een zogeheten inbreukprocedure in gang, waardoor het wetgevingsproces stil kwam te liggen. Afgelopen september kondigde de Commissie nog aan naar het Europese Hof van Justitie te stappen.
    Immers, Duitse automobilisten zouden precies het tolbedrag per jaar van hun wegenbelasting afgetrokken krijgen en dat is discriminatie.

    Nu de Duitsers zelf ook moeten gaan betalen, is de Europese weerstand opeens veranderd in binnenlandse. Weliswaar heeft Dobrindt het instaptarief voor de tolvignetten verlaagd. Zo betalen automobilisten van zuinige auto’s straks geen €5 maar €2,50 om tien dagen op Duitse snelwegen te kunnen rijden. De prijs van een tiendagenvignet loopt in vijf stappen op tot €20 voor de meest vervuilende auto’s. Ook een vignet voor twee maanden is goedkoper geworden voor zuinige auto’s: van €16 naar €7. Vervuilende auto’s zijn daarentegen duurder uit ten opzichte van het oorspronkelijke plan, geen €30 maar €40. Minder dramatisch, maar in autoland Duitsland bij uitstek nog altijd moeilijk te verkopen.

    Daarom is Dobrindt er nog lang niet. Hij moet eerst de coalitie achter zich krijgen om de wet door de Bondsdag te krijgen. In het regeerakkoord van 2013 is op verzoek van de SPD nadrukkelijk afgesproken dat Duitse automobilisten niet duurder uit zijn door invoering van de tol. Dat is nu niet het geval en daarmee is de kans groot dat de kwestie over de verkiezingen wordt getild.

    En dan is er nog de dreigende rechtszaak van de Nederlanders en Oostenrijkers. België heeft onlangs met veel moeite een tol voor vrachtwagens ingevoerd, eerdere plannen om dat ook voor personenauto’s te doen leden schipbreuk, de kosten zouden vermoedelijk niet tegen de baten opwegen. Dat kan voor Duitsland ook gaan gelden.

    Het feit dat buurlanden bereid zijn naar de rechter te stappen moet de Duitsers nog eens extra laten nadenken over dit controversiële onderwerp, maar de kans zit er dik in dat ze worden teruggefloten (of ‘gered’ zo men wil) door hun eigen verkiezingen. Het onderwerp leent zich trouwens helemaal niet voor een verkiezingsjaar.

    Bekijk hier het volledige overzicht van alle peilingen

    Volg Frontbencher op twitter

    Like Frontbencher op Facebook