Unilever nu prooi

    0
    449

    Leestijd: 1 minuten.

    Van jager naar prooi. Unilever, de Brits-Nederlandse voedsel- en zeepgigant, is door tal van overnames uitgegroeid tot een conglomeraat van ondernemingen. Sterke merken, van Calvé, tot Unox en Dove, vergroting van marktaandeel en vergroting van omzet hebben het concern machtig gemaakt. Maar nu is Unilever zelf het mikpunt van een overname, en dat is tegen het zere been van het management.

    Het Amerikaanse Kraft-Heinz deed vorige week een poging Unilever over te nemen. Aandeelhouders zagen het verlekkerd aan. De koers van Unilever schoot omhoog.

    Opmerkelijk want het Amerikaanse Kraft-Heinz is veel kleiner dan Unilever. Achter Kraft-Heinz gaan echter grote beleggers schuil. Zij hebben de reputatie van beurssprinkhanen. Als zij zich storten op een onderneming is de kans groot dat er flink wordt gesneden in het personeel en dat het concern wordt opgesplitst in de meest rendabele en minder rendabele onderneming.

    Unilever zou dan niet meer Unilever zijn. De leiding van het concern verzette zich dan ook. Kraft-Heinz mag nu op grond van Britse regelgeving gedurende een half jaar niet een nieuw bod uitbrengen. Het “gevaar” is dus niet geweken. Unilever staat nu te boek als een molog die te veel vet op de botten heeft en zal ook in de belangstelling staan van andere beurssprinkhanen.

    De Britse pers schreef over botsende culturen. Unilever werd omschreven als een Europees bedrijf met een strategie voor de lange termijn. Een bedrijf ook, dat rekening wil houden met alle belangen, dus ook die van de werknemers en van klanten die duurzame producten zouden willen en die gemaakt zijn van milieuvriendelijke grondstoffen. Bij het Amerikaanse Kraft-Heinz zou alleen het belang van de aandeelhouders tellen en die willen winst op de korte termijn.

    Unilever kan nu niet anders doen dan toegeven aan druk van aandeelhouders. De leiding beloofde dat de aandeelhouders meer gaan profiteren van de waarde van het concern. Volgende maand moet duidelijk worden hoe dat zal gaan. Het kan gaan om hoger dividend of inkoop van eigen aandelen, die de beurskoers omhoog kan stuwen. Of Unilever verder wil gaan door het concern op te splitsen moet nog blijken. Eerder deed Philips dat, door de lichtdivisie af te splitsen en die in de etalage te zetten voor beleggers. Als Nederlandse bedrijven uitgroeien tot multinationals ontkomen ze niet aan de ongeschreven wetten van het harde kapitalisme.