Vol?

    15
    400

    Leestijd: 0 minuten.

    Is Nederland vol? De Tweede Kamer maakt zich zorgen. Ze heeft het kabinet opgedragen een groot bevolkingsonderzoek te doen om die vraag te beantwoorden. Momenteel bedraagt het aantal inwoners van dit land ruim 17 miljoen. Stel dat dat er – mede door de immigratie – 20 miljoen worden in 2060, waar moeten die dan allemaal wonen, werken en recreëren?

    De zorgen zijn niet nieuw. In de jaren tachtig boekten de Centrumdemocraten van Hans Janmaat bescheiden successen met de kreet ‘vol is vol’. Nederland telde toen 14 miljoen inwoners en volgens Janmaat kon daar niemand meer bij. In 2001 ging Pim Fortuyn de politiek in. In dat jaar waren er minder dan 16 miljoen landgenoten. Ook volgens Fortuyn was het land vol. Wat zou hij gevonden hebben van het huidige aantal ingezetenen?

    Het is natuurlijk verstandig dat de Kamer wat de bevolkingsgroei betreft de vinger aan de pols wil houden. Maar om nu alvast paniekerig te beweren dat Nederland een inwonertal van 20 miljoen ‘niet of nauwelijks kan dragen’, zoals CDA-leider Sybrand Buma eerder tegen de NRC zei?

     

    15 REACTIES

    1. De meeste Nederlanders en zeker de meeste immigranten wonen in dat deel van Nederland dat onder de zeespiegel ligt. Terwijl wij discussieren over wie de energietransitie moet betalen, hoe vol vol is en hoe cul multi is, stijgt de zeespiegel en uiteindelijk loopt Nederland onder water. Misschien moeten we flyers verspreiden onder bootvluchtelingen om dit vooruitzicht onder de aandacht te brengen: als jullie niet in de Middellandse zee verdrinken, dan is het hier ook niet pluis.

      • Heel cynisch en bovendien, laten we het vriendelijk zeggen, op gespannen voet met de waarheid. Nederland loopt de komende eeuw zeker niet onder water en daarna naar alle waarschijnlijkheid ook niet. Ik woon in een gebied voor kurk-droge voeten en daar is voldoende plek voor alle landgenoten die het ooit niet droog zouden kunnen houden. Maar tegen die tijd is de EU een federatie of zelfs natie en kunnen we overal wonen waar we willen in een land dat meer dan voldoende ruimte biedt.

        • Keep on dreaming.
          Die federatie komt er niet. Daar zorgen ‘wij’ populisten wel voor. Ondertussen gisteren op’t journaal… De files worden langer en de wegen slibben dicht.
          In mijn stad maken ze zich al zorgen over het fenomeen verkeersinfarct. Te veel mensen worden er in de stad gepropt.
          100.000 kwamen er vorig jaar al bij in heel Nederland. Da’s zo een miljoen in 10 jaar tijd. Hoe gaan we dat verstouwen? Nog meer bijbouwen? En wie gaat dat allemaal betalen? De nieuwkomers?
          U vestigt uw hoop nu op een federaal Europa? Ach…
          Dan mag ik voor u hopen dat de AfD niet groter wordt. Want die federale wereld is dan niet meer zoals u het invult… Een links utopia…

      • @Gerard 2 okt 13:25
        theoretisch kunnen veel meer mensen in Nederland wonen: in Singapore wonen 8000 mensen/km2, in Nederland 400/km2. Dit vergt een enorme discipline, die Chinezen wel hebben, maar Nederlanders niet: geen peuken op straat en verplicht carpoolen om maar wat te noemen. De democratie wordt ondergeschikt aan de beheersbaarheid van het dichtbevolkte eiland. Laten we blij zijn dat er nog wat ruimte is in Nederland en niet elk jaar een stad voor 120.000 mensen erbij bouwen. Leuk voor ondernemers die goedkope arbeiders willen, maar verder alleen maar meer zorgen en meer armoede.

        • De beschikbaarheid van meer ruimte in Nederland is niet alleen maar theoretisch. Er zijn veel gemeentes in de buitengebieden van Nederland, waar krimp een heel serieus probleem is. De ruimte moet weer gevuld worden om allerlei voorzieningen zoals postkantoor, bank, winkels, kerk, café overeind te houden. Ik woon zelf in zo’n dorp; heerlijk, maar de toekomst ziet er wat onzeker uit als iedereen blijft wegtrekken. Oplossingen daarvoor hebben niets met kleur of religie te maken.

          U kent Italië goed. Dan weet u ook, dat er in dat land hele dorpen op enkele families na leeggelopen zijn en er bijv. nog maar 200 bewoners achtergebleven zijn. Daar zijn migranten soms nu al de oplossing om deze leegloop te keren. Migranten zijn hier en daar onthaald met gezamenlijke kennismakingsdiners op het dorpsplein, een echt Italiaanse oplossing. Toegegeven, er is op andere plekken ook veel weerstand. Maar wat ik zie komt dan ook vaak door onbekendheid. Onder migranten zijn heel leuke mensen en dat ervaar je alleen door kennis te maken.

      • @Gerald 4 okt 9:17
        Ik zie het helemaal voor me: een Afrikaans dorp op de Dwingeloose heide, waar de bewoners van de schapenteelt leven en samen met overgebleven Drentenaren naar de kerk gaan.
        In werkelijkheid zullen ze bij gebrek aan nering naar de grote stad trekken en in de sloppenwijken geld verdienen in de prostitutie en de drugshandel. U leeft in utopia en hebt nog steed niet door waarom zoveel gewone Italianen op Salvini hebben gestemd. De linkse pers maakt alleen reportages over de uitzonderingen, waar dorpsbewoners gezellig buiten in de zon met Afrikanen aan een lange tafel pasta met Chianti consumeren. Tegen de tijd dat de dorpsbewoners er genoeg van krijgen, zijn ze al van de radar verdwenen. Waar zijn die 100 negers gebleven waarvoor de paus zou zorgen?

        • V.w.b. dat Utopia vergist u zich. Tot kort geleden was ik een langere periode in Italië in de directe nabijheid van zulke mensen, de mensen van de coöperatie die ze opving en “gewone” Italianen. Daar ging organisatorisch veel mis, zoals gebruikelijk in dat land, maar de inzet, betrokkenheid van iedereen en anderen waren indrukwekkend. U doet heel negatief op grond van vermoedens en verdachtmakingen die u van een bevooroordeeld familielid krijgt die misschien zelfs nog nooit een Afrikaan van dichtbij heeft gezien, laat staan gesproken. Ik wel, vaak zelfs, en dergelijke gesprekken zijn een verrijking van mijn leven. Het zijn vaak jonge mensen die alleen een beter leven willen dan ze hadden. Ze hebben ongelooflijk veel meegemaakt en die verhalen zijn zonder uitzondering boeiend. Die ervaringen van mij gun ik u ook.

          Salvini heeft zeker aanhang, maar een grote groep Italianen kost hem uit. En nog veel meer mensen, ook onder zijn eigen aanhang, gaan ervan uit, dat hij het niet lang volhoudt. Dat zou een redding zijn voor het land.

    2. Hoe kan een land dat ook veel problematische krimpgebieden kent, nu vol zijn? Het zou kunnen, al ga ik daar niet van uit, dat er niet goed verdeeld is.
      Ik woon in zo’n z.g. krimpgebied en men zit te springen om nieuwe bewoners. Een AZC en noodopvang kwamen er zonder één enkele wanklank van tegenstanders. In het algemeen is het ook zo, dat tegenstanders zich fanatiek laten horen, voorstanders of gedogers hoor je nauwelijks.

    3. Misschien moeten we niet ons luisterend oor bij de politiek leggen, da’s voor deze problematiek te theoretisch en bovendien gekleurd door ideologisch lading.
      Laten eens kijken naar de praktijk mensen die het kunnen weten. Door’t meten in’t land van ruimte. En de ervaringen met hoeveelheden mensen die allemaal in ons kleine landje door die beperktheid van ruimte willen bewegen. Van A naar Z.
      Ik presenteer u a-politieke, a-ideologisch de mensen. Rekenmeesters die het moeten weten: De NS.
      https://www.treinreiziger.nl/ns-en-prorail-spoor-is-bijna/
      http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/08/prorail-waarschuwt-binnen-tien-jaar-is-het-spoor-vol-en-is-de-grens-bereikt/

      • Reactie op Ronaldo Haasnoot op 1 oktober 2018 om 13:53 uur

        Voor alle duidelijkheid, Janmaat en Fortuyn hadden het over immigranten als belangrijkste oorzaak van de vulling van Nederland. Dan mijn vraag: wat hebben vluchtelingen met de Nederlandse treinen te maken. Ik zie nooit vluchtelingen in de trein. Soms in de bus, het kleine stukje tussen AZC en centrum van de stad. Dat gebruik maakt de bus nog nuttig, want stadgenoten nemen de bus nauwelijks. Maar meestal zie ik ze lopen, want OV kunnen of willen ze niet betalen. De link tussen de capaciteit en de instroom van vluchtelingen is “nep”. Die NS-ers en Prorailers uit de links hebben het ook helemaal niet over immigranten.

        • @Gerald, reactie op schrijven 1 oktober 15.41 n.a.v. mijn reactie at 13.53
          U bent geheel van slag. Ik heb het niet over migranten, noch over alle personages die u aanhaalt. De NS ook niet.
          U moet daarvoor bij anderen wezen.
          De NS geeft gewoon aan, ongeacht de persoon, dat het spoor zijn maximaliteit straks bereikt m.b.t. de groei van reizigers. De treinen zijn dan vol en er kan geen enkel mens bij.
          Vol is vol. Fysiek. En er is geen ruimte om rails bij te bouwen, want alle lijnen in steden zijn bezet. De grond aldaar ook.
          Dus: het is tijd om te plannen dat de bevolkingsgroei stopt. Want binnen een jaar of 10 is’t afgelopen met de ruimte op’t spoor. Een simpele waarheid die voor alle reizigers en… ingezeten geldt, toch? Migranten, zo u wilt, en Nederlanders.
          Nederland gaat fysiek tegen zijn grenzen aanlopen. ‘T is niet anders.. Klaar. Einde verhaal. Nu nog even laten doordringen en dan komt wellicht – naar ik hoop – heel langzaam het accepteren van de consequenties. Dat is de boodschap van de spoorwegen die ik hier doorgeef.
          De rekenmeesters der praktijk.
          Vol = vol.

          • Reactie op Ronaldo Haasnoot op 2 oktober 2018 om 16:36 uur

            Excuus. Ik ging ervan uit, dat u op het inleidende artikel reageerde en daarin gaat het o.m. over Janmaat, Fortuyn en hun visie op migranten.
            Maar o.k., u bedoelt bevolkingsgroei in het algemeen. Maar die boodschap van de NS over de bevolkingsgroei als oplossing van OV-problemen mis ik helemaal in beide van uw links. Het lijkt me ook geen oplossing waar president directeur Roger van Boxtel enthousiast mee naar buiten zal komen. Verzint u dit echt niet zelf?

      • Overigens: Natuurlijk kan je ook naar de woningnood kijken dat zegt ook al meer dan genoeg. In een overvol land waar hollanders thuis moeten blijven wonen omdat asielzoekers met voorrang de woningen krijgen. Nu moet men minimaal 75.000 woningen per jaar er bij bouwen heeft u enig idee hoeveel geld en (vooral) CO2 dat kost. De cementindustrie is wel een van de grootste vervuilers.
        Meer mensen = meer huizen = meer wegen en windmolens (ook van beton) = nog meer CO2 productie. En ja, al die extra mensen willen eten (= extra landbouw, winkels en transportbedrijven). En als het kan ook eens werken… Dat zijn weer meer bedrijven en (openbaar) vervoer en weer meer windmolens daarvoor en dus nog meer beton en CO2 productie.
        Tja, zo gezien zijn krimpgebieden eigenlijk al de automatische oplossing voor het CO2 probleem. Hoeven we helemaal niets voor te doen ??
        Minder, minder, minder, kent ook z’n problematiek – dat zal ik niet ontkennen – maar’t zal de CO2 niet verhogen, integendeel… en dat juist zo belangrijk gegeven voor de volgende generaties en het klimaat waar ze in moeten leven. De oplossing ligt zo voor handen…
        Waarom doet men toch zo stom? We zitten vol, harstikke CO2-vol. Kan het wat minder?

    4. Wederom een gekleurd artikel van deze auteur. De link tussen Buma en Janmaat, die al tientallen jaren dood is en waarop door links een bomaanslag werd gepleegd, slaat nergens op.
      Met onafhankelijk journalistiek heeft dit artikel helemaal niets te maken; wel met de persoonlijke vooringenomenheid van de auteur.

    Comments are closed.