Wen er maar aan, de Roetveegpiet komt eraan

    14
    509

    Leestijd: 4 minuten.

    Het Piet-seizoen is weer begonnen. Zaterdag komt de stoet van de Sint aan in Apeldoorn. En deze week begint ook het Sinterklaas-journaal weer. Maar de echte aftrap vond eind vorige week plaats in Den Haag. Daar bestormden de Pro-Zwarte Pieten (PZP-ers) een bijeenkomst van de Anti-Zwarte Pieten (AZP-ers). De vandalen richtten vernielingen aan, er vielen rake klappen en de politie pakte een aantal PZP-ers op.

    De stemming rond het kinderfeest zit er dus meteen goed in. En dat zal de komende weken vermoedelijk wel zo blijven. De polder wordt zoals elk najaar weer het strijdtoneel tussen de PZP-ers en de AZP-ers. Het hoort net als strooigoed inmiddels bij de folklore. Sinterklaas zonder heibel is geen Sinterklaas.

    De strijd gaat wel op zijn Nederlands. De Haagse vandalen hadden ongetwijfeld gerekend op bijval uit het eigen kamp, maar dat bleef uit. Ook de meest fanatieke PZP-ers keurden het geweld eenstemmig af. Matten doet de zaak geen goed. De acties van de blokkeerfriezen twee jaar geleden zijn kennelijk de grens. Wie Zwarte Piet wil redden uit de klauwen van de pc-gemeente houdt zijn handen thuis. Het blijft namelijk wel een kinderfeest.

    Het zou mooi zijn als de AZP-ers er ook zo over dachten. Hun recht op demonstratie moet uiteraard overeind blijven maar enig Fingerspitzengefühl bij de plaatselijke intochten zou hen bij dat deel van de bevolking dat welwillend neutraal staat tegenover een modernere uitdossing van Piet zeker helpen. Zoals alles in de polder gaat het ook hier om draagvlak.

    Intussen gaat de verschuiving richting eigentijdse verschijning van Piet gewoon door. De PZP-ers hebben het misschien niet door maar ze voeren een achterhoedegevecht dat ze bezig zijn te verliezen. Dat is niet alleen het werk van de commercie voor wie het uiteindelijk niet uitmaakt hoe Piet er uitziet. Zolang de kassa maar rinkelt. De marketeers steken een vinger in de lucht en stellen vast dat Zwarte Piet zijn toekomst achter zich heeft.

    Die verandering hoort namelijk ook bij het karakter van het kinderfeest. Het verandert permanent en bijna ongemerkt. Vijftig jaar geleden was Piet de boeman. Hij dreigde met de roe en de zak was er om ‘stoute kinderen’ in te stoppen. Menig ‘kwajongen’, – die bestond toen nog en was nog geen overenergiek ADHD-ertje – , kroop weg achter de rokken van zijn moeder. Dat is allang voorbij. Nu is Piet meestal goed zichtbaar een zij, en is de rolverdeling aangepast. De Goedheiligman is niet langer de ietwat strenge kindervrind die de streken van zijn klantjes bijhoudt in zijn Grote Boek. Hij is een beetje een sul geworden, een oude baas, die moet toezien dat zijn knechten steeds vaker de show stelen.

    Dat is ook de enige manier voor een traditie om te kunnen overleven. Ze moet zich aanpassen, anders is ze ten dode opgeschreven. Die aanpassing gaat meestal geleidelijk en sluipend, zonder direct opvallende veranderingen. Pas na verloop van geruime tijd en dan nog alleen bij terugblik blijken die veranderingen te hebben plaatsgevonden. Vaak tot verrassing van degenen die in de achteruitspiegel kijken: verrek, ging dat toen zo?

    Soms gaat die transformatie in een hogere versnelling. Dat gebeurt vooral als actiegroepen zich ervan meester maken omdat het voor hen te traag gaat. Zij zien onrecht dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. Kick out Zwarte Piet ziet racisme waar de meeste medebewoners vooral een zwart geschminkte figuur zien die een twee-eenheid vormt met een man met een nepbaard. Waar maak je je druk om? Maar dan gaat iedereen zich ermee bemoeien, er komen twee kampen, het vuur wordt opgepookt via de sociale media, en hup, voor je het weet, zit je midden in een verbeten Kulturkampf.

    Dan gaat ook de tegenstelling tussen stad en platteland (provincie)meespelen. Je moet die in de polder niet teveel opblazen, Dokkum ligt nog geen 200 km van Amsterdam, maar mentaal zijn er zeker verschillen. Het is ongetwijfeld te kort door de bocht en te grofmazig, maar in de Randstad zal men die veranderingen eerder accepteren en op den duur begroeten dan in Friesland of de Achterhoek. In de provincie hebben tradities minder last van de grootstedelijke diversiteit.

    Hetzelfde kun je zeggen over de kloof tussen lager- en hogeropgeleiden. De PZP-ers komen vooral uit de eerste groep, terwijl de AZP-ers vaak op begrip kunnen rekenen van de laatsten, als die zelf al geen AZP-er zijn.

    Meestal zijn die verschillen niet te overbruggen. Beide kampen investeren veel energie in hun overtuiging en zetten dan ook nog de oogkleppen op. De andere kant hoeft niet op veel consideratie te rekenen. De AZP-ers zijn arrogant en geen ‘echte Nederlanders’ en de PZP-ers kortzichtig en op zijn ergst ‘racisten’. En de steeds groter wordende groep tussen beide kampen denkt steeds vaker: laten we er eindelijk eens over ophouden.

    En dat is het mooie van dit land, de oplossing krijgt langzaam maar zeker steeds duidelijker contouren. Eén ding staat vast, de Regenboog-Piet gaat ‘m niet worden, te gekunsteld en teveel pc. Maar de Roetveegpiet is het vlees geworden poldercompromis: niet te zwart en niet te wit. Het zal even duren voor iedereen hem in de armen sluit, en in Dokkum zullen ze er nu vast van gruwen, maar is hij de Piet van de toekomst.

    14 REACTIES

    1. Wen er DAN maar aan dat er een Alternatief Nederland ontstaat. Want het TV-journaal dat ons vanuit de linkse hoek manipuleert, is straks “volstrekt achterhaalt”. Tenslotte hebben we YouTube. (link 1) 🤗
      Dat NTR voor heel Nederland beslist dat Zwarte Piet de boot mag missen, is een vorm van (linkse) grootheidswaanzin. Dat een genaturaliseerde gefrustreerde Ghanees die zwart is en door Nederland gastvrij ontvangen is het waagt datzelfde volk van racisme te betichten omdat Zwarte Piet ook zwart is, geeft toch aan dat tolerantie en respect voor andermans cultuur in ‘s mans hoofd niet bestaat. In 2016 zegt ie zelf op een bijeenkomst in Leiden dat protesteren met een knuppel geoorloofd is. (Link 2)
      Het is een links-extremistische groep beste mensen die schopt tegen onze cultuur, maar die huilie, huilie doet als hij dan zelf in 2019 in Den Haag warm ‘onthaald’. Waar NIDA en GroenLinks voor hem opkomt. Kerst wordt maar winterfeest? Pasen een eierenfeest? Zwarte Piet uitgewist? Dan wordt het tijd voor een Alternatief Nederland met een eigen TV-kanaal. Zwarte Piet was/is en blijft in Nederland. Ook hij mag bestaan…
      https://m.youtube.com/watch?reload=9&v=-RviQD8JPEg
      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kick_Out_Zwarte_Piet

      • Als alles verplicht moet worden aangepast aan nieuwkomers dan heb ik het recht om niet meer tolerant te zijn naar nieuwkomers die ons hun zienswijze door de strot willen wurgen. Dat soort lieden boycot ik, net als ik de linkse malloten die hen steunen, zal boycotten.
        Ik weiger om nog langer braaf te doen wat me wordt voorgehouden!

    2. wen er maar aan dat ik het er nooit mee eens wordt.
      ik zal mij er altijd op een nette manier tegen blijven verzetten.
      zeker omdat dit in gang is gezet door een stelletje opruiende minderheden die echt niets anders te doen hebben dan tegen alles te protesteren.
      wanneer wordt de meerderheid eens wakker en rekent voorgoed met ze af

      • In dit land mag ik toch echt zelf bepalen met wie ik omga en met wie ik dat niet wil. Mensen die op allerlei zelf bedachte slachtoffergronden anderen willen dwingen om naar hun pijpen te dansen, horen niet bij degenen met wie ik wil omgaan; die boycot ik.
        Dat zal vast wel discriminatie genoemd worden maar heb ik geen boodschap aan.

    3. Ik ben totaal geschokt, verbijsterd, ontsteld en zelfs ontzet, dat zwarte Piet een roetveegpiet schijnt te gaan worden. Waar gaat dat heen met onze cultuur en hoe moeten wij dat tegen onze kinderen en kleinkinderen uitleggen. Om wanhopig van te worden. Ik vind dat alle anti zwarte pieten met de roe moeten krijgen, in de zak van Sinterklaas gestopt moeten worden en naar Spanje moeten worden overgebracht en nooit meer naar dit land van tolerantie, integratie en nog meer moois, terug mogen keren. Dat zal ze leren! Maar, zo vraag ik me af: kunnen al die anti zwarte pieten wel in de zak van Sinterklaas. Overleefd Sinterklaas dat wel, lopen we dan niet het gevaar dat Sinterklaas niet meer gevierd kan worden? Wat een toestand.

    4. Haasnoot
      Als onze culturele identiteit afhangt van het fenomeen Zwarte Piet, is het niet best gesteld met onze culturele identiteit. Dat we met het introduceren van ‘de veeg Piet, ook nog ons cultureel erfgoed te grabbel gooien, geeft ook te denken: niet best gesteld met ons cultureel erfgoed. Dat het hier gaat om een eeuwen oude folklore is ook onjuist. Sinterklaas had eeuwenlang helemaal geen Zwarte Piet. Die kwam pas opduiken in de loop van de negentiende eeuw. Waarom is Piet zwart? Wel, hij komt door de beroete schoorsteen de pakjes brengen. Dat zijn kleding daarbij onberispelijk schoon blijft, is juist weer zo’ n mysterie , wat helemaal past bij een dergelijk mythe. Prachtig toch? Je zou er zo zelf weer in geloven ,ware het niet, nou ja, die schoorsteen. Centrale verwarming hè. Maar toch…..Als jongetje van 5 à 6 jaar holde ik achter Zwarte Piet aan om pepernoten de bemachtigen. Wat een naar blank racistisch jongetje was ik toen! Nee toch?

      • @Anton
        Natuurlijk is het geen halszaak wat voor kleur Zwarte Piet heeft. Laat iedere organisatie zijn eigen Sinterklaasfeest organiseren met Pieten naar smaak. Maar waarom gunnen anti-Zwarte Pietdemonstranten mensen niet hun Zwarte Piet? Druist dat niet in tegen onze Nederlandse tolerantie? Carnaval is toch ook niet verboden en daar zijn toch ook geen voorschriften voor het uiterlijk van de feestvierders? En wat te denken van die blote kerels in de Gay Parade? Waarom wordt het ene feest wel gesubsidieerd en op televisie uitgezonden en het andere niet? Dat het verzet tegen het afschaffen van Zwarte Piet afneemt van 60% naar 50% zegt mij niets. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de meeste Nederlanders belangrijker zaken aan hun hoofd hebben; van nature geneigd zijn tot compromis en van het gezeik af willen. Als er niet zo’n heisa over werd gemaakt door volwassenen, dan liepen zwarte kindertjes even vrolijk mee met Sinterklaas. Witte kindjes zouden jaloers zijn dat zij zich niet hoeven te schminken. Wij zijn zo tolerant, dat mensen die het Sinterklaasfeest vergallen worden beschermd en dat mensen die dat willen verhinderen 90 dagen taakstraf krijgen. Leg dat maar eens uit aan de gewone Nederlander.

    5. Dokkum ligt maar 200 km van de randstad ? De meeste westerlingen vinden dat zo ver dat ze bij een reisje naar Dokkum een hotel boeken. Goed trouwens voor de Friese economie. Volgens mij ligt Nieuw Beerta nog verder van de randstad, om nog maar niet te spreken van Eijsden en Vaals. Ook in Nieuw Beerta viert men nog het feest met Zwarte Piet net zoals in de Achterhoek. Grappig feitje is dat in het Duitse Kleef, vlak bij de Achterhoek, het sinterklaasfeest ook wordt gevierd, volgens mij ook met Zwarte Piet.

    6. Het wordt tijd dat het kinderfeestje niet langer verpest wordt door demonstraties, die soms al een beetje op een “burgeroorlog” begint te lijken. Laten de PZP-ers respecteren dat sommige mensen liever de roetveegpiet hebben en de andere de nog zwarte piet. En laten de AZP-ers respecteren dat er ook mensen zijn die nog wel zwarte piet willen. Zoals het hoort in multiraciale democratie. Zwarte piet is nooit als discriminatie bedoeld. Vroeger waren er zelfs Surinaamse of Antiliaanse kinderen die ondanks dat ze een al kleur hadden zich nog zwarter sminkten. Mensen die een hoger intelligentie hebben dienen te kunnen begrijpen dat je een kinderfeestje niet kan verpesten door bijna extreem tegen de traditie in te gaan. Lager opgeleiden zullen daar inderdaad moeite mee hebben. Wie is dan de wijste !! Ik wens de AZP-ers grotere wijsheid, net zo wijs als de goedheiligman zelf !! Die zeker geen sul is!

      • Dat is vooral het probleem. De Azp-ers zijn niet van plan om tolerant te zijn en ze kunnen niet relativeren. Laten ze ophouden met hun gezeur en laat de kinderen hun gang gaan. Het gaat erom dat de kinderen plezier hebben. Kinderen in de Sinterklaasleeftijd zijn niet bezig met racisme. Plus er wordt gezongen voor Sint en Piet. Zou het feest er zijn als we racisten zijn? Dan zouden we geen Zwarte Piet willen zien. Enfin. Het lage iq van de hoofdpersonen van KOZP is overduidelijk.

    7. Wen er maar aan: Zwarte Piet blijft bestaan.
      “Achterhaald” is de gedachte dat 6 mensen (link 1) bij NTR – omroep – en ‘een’ gemeente bestuur (Apeldoorn) “denkt” voor heel Nederland te kunnen bepalen dat er in 2019 alleen roet-Pieten het beeld op de TV zullen bepalen.
      Je denkt toch ook niet dat een ondankbare genaturaliseerde Ghanees, die niet gewend is aan onze eeuwenoude folklore en zich door zijn eigen frustratie laat ringeloren en er racisme in ziet – de voorman van Kick out Zwarte Piet – even ‘kan’ bepalen dat een heel volk haar culturele erfgoed opzegt?
      Dat GroenLinks dit politiek oppakt om de maatschappij te polariseren in een poging de ‘omvolking’ cultureel te laten manifesteren is m.i. gedwongen cultuurmarxisme.
      ‘Achterhaald’ figuur is Zwarte Piet, denkt de auteur?
      Echt niet dus. 93% is het er niet mee eens (link 2) dat Zwarte Piet er niet meer is op de TV. En… meer dan de helft boycot dit ‘opgelegde’ idee van roet-Pieten TV.
      Wie zijn ‘zij’ die denken te bepalen dat onze culturele indentiteit ‘achterhaalt’ is?
      Link 1 – https://www.ntr.nl/site/tekst/organisatie/50#content
      Link 2 – https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/nederlanders-boycotten-sinterklaasintocht/

      • Fractie voorzitter Arjen Kapteijn is m.i. zo’n figuur die niet begrijpt dat hij politiek de maatschappij polariseert door pro-zwarte Pieten te profileren als rechts-extemist. Kijk, daar gaat GroenLinks een ‘kulturkampf’ exploreren die geheid leidt tot een maatschappelijk ‘oorlog’.
        De mensen die fysiek geweld afkeuren verbaliseren het m.i. zelf door woorden en politisering die net zo goed een vorm van ‘grof’ cultuurgeweld inhoudt.
        “Een achterhaald figuur en achterhoede gevecht,” zo duidt GroenLinks de cultuuridentiteit van een meerderheid der Nederlanders?
        Roetveeg-Pieten worden dwangmatig ‘van boven af’ opgelegd door een politieke minderheid vanuit ideologische redenen. Multi-culti recht is niet ‘het recht’ om even ‘de culturele identiteit’ van de autochtoonste bevolking te wissen.
        Het politieke framen van deze GroenLinkse fractievoorzitter van pro-zwarte Pieten mensen in rechts-extremisten is typisch zo’n links-extremistische uiting waaruit blijkt dat Baudet gelijk heeft als hij waarschuwt voor ‘cultuurmarxisme’.
        https://www.ad.nl/den-haag/pvda-en-groenlinks-keuren-geweld-af-en-vertrouwen-nog-steeds-op-leuke-intocht-sinterklaas~aedeaec1/

    Comments are closed.